Arthur Jafa, Mickey Mouse was a Scorpio, 2016 Wallpaper © Arthur Jafa. Courtesy the artist and Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome.

Curator Amira Gad om Arthur Jafa

Föreläsning

28.6 2019

Välkommen till en introduktion till utställningen ”Arthur Jafa: En serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden”. Dagen innan utställningen öppnar berättar en av utställningens curatorer, Amira Gad, från Serpentine Galleries i London om Arthur Jafas konstnärskap i en öppen föreläsning. Efter föreläsningen är du välkommen till en förhandstitt på utställningen.

Video: Amira Gad om Arthur Jafa

I filmen visas: Introduktion (00:05), Föreläsning av Amira Gad (03:15), Publik frågestund med Arthur Jafa och Ming Smith (42:10).

Amira Gad föreläser om Arthur Jafa

Amira Gad och Hans Ulrich Obrist har curerat utställningen ”Arthur Jafa: En serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden (med Ming Smith, Frida Orupabo och Missylanyus)” som visades på Serpentine Galleries 2017. Nu kommer utställningen till Stockholm och som introduktion kan du lyssna till Amira Gads föreläsning om Arthur Jafas konstnärskap. Hon kommer även att visa Jafas genombrottsverk ”Love is the Message, the Message is Death” (2016).

Filmskaparen Arthur Jafa undersöker i sina verk de historiska och samtida förutsättningarna för en afrikansk-amerikansk visuell kultur. Med sin bakgrund under två decennier inom independentfilm har Jafa sedan början av 2000-talet fått en stark närvaro på konstscenen med sina uppmärksammade videoverk.

Curator på Moderna Museet: Anna Tellgren

Kontakt: Camilla Carlberg, avdelningschef Förmedling