Den formlösa blicken – mot en annan surrealism
Symposium
14.2 2025
Stockholm
Den formlösa blicken – mot en annan surrealism
Symposium
Datum
Fredag 14 februari 2025
Tid
Kl 13–17
Plats
Biografen, plan 2
Språk
Svenska
Pris
Fri entré, föranmälan krävs
Kontakt: Anna Tellgren, Moderna Museet
Under den senare delen av 1920-talet samlade filosofen och författaren Georges Bataille (1897–1962) en grupp surrealistiska konstnärer och författare som André Breton hade exkommunicerat från surrealismens huvudfåra. Detta gav upphov till både politiska och konsthistoriska konsekvenser, varav några aktualiseras i museets utställning ”Den underjordiska himlen – Surrealism i Moderna Museets samling”.
Symposiet ”Den formlösa blicken – mot en annan surrealism” syftar till att undersöka efterverkningarna av den surrealistiska kulturmiljön och hur idéer och begrepp som först formulerades av Bataille kom att påverka den ”informella konsten” som följde när surrealismen förlorade sin aktualitet.
I Sverige uppmärksammades den informella konsten redan på 1960-talet av Ulf Linde men har sedan dess fallit i glömska. Vad kan dessa informella och materialistiska konstnärer säga oss idag?
PROGRAM
Kl 13.15
Välkommen och introduktion av Anna Tellgren, intendent för fotografi och forskningsansvarig vid Moderna Museet och professor Dan Karlholm, Södertörns högskola.
Kl 13.30
Gustav Strandberg: ”När förnuftet sover skapas monster”. André Massons groteska universum
14
Hedvig Härnsten: ”En encyklopedi av osynliga gester”. Henri Michaux och det informellas typologi
Kl 14.30
Samtal mellan konstnären Thale Vangen, intendent Lena Essling och forskaren Gustav Strandberg.
Kl 15
Kaffepaus
Kl 15.30
Andrea Kollnitz: ”Att forma det formlösa”. Leonor Finis själviscensättningar
Kl 16
Marcia Sá Cavalcante Schuback: ”Från en frånvarande pelare”. Henri Michaux och nattens materia
Kl 16.30
Dan Karlholm: Realitetens frånsida eller vad är surrealism?
Kl 17
Avslut och bar
MEDVERKANDE
Marcia Sá Cavalcante Schuback är professor i filosofi vid Södertörns högskola. Hennes forskning rör för det mesta vid frågor kring relationen mellan filosofi och estetik. Bland hennes böcker kan nämnas: ”Att tänka i skisser” (2011), ”The Fascism of Ambiguity” (2021), ”Ex-Brasilis. Brev från pandemin” (2020), ”Time in Exile: In Conversation with Heidegger, Blanchot and Lispector” (2020).
Lena Essling är intendent på Moderna Museet med samlingsansvar för rörlig bild och performance. Hon är även curator för utställningen ”Den underjordiska himlen – Surrealism i Moderna Museets samling”.
Hedvig Härnsten är doktorand i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och skriver en avhandling om gester i modernistisk litteratur. Ett av kapitlen handlar om Henri Michaux och utgår ifrån verket ”Mouvements” (1951), en bok som kombinerar tuschteckningar och en lång dikt om gester.
Dan Karlholm är professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskning handlar om konstvetenskapens teori och historia. Senaste böckerna är ”Ekologisk konstvetenskap” (2024), tillsammans med Anna-Maria Hällgren, och ”Konsten är. Essäer om konstverk och konststudier” (2024).
Andrea Kollnitz är professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet. Hennes forskning fokuserar främst på konst, nationell identitet och konstpolitiska diskurser. Bland hennes senaste böcker finns ”Fashion and Modernism” (2018) med Louise Wallenberg, samt bidrag i ”Halmstadgruppen. Den svenska surrealismens pionjärer” (2024). Under 2025 kommer hennes nya bok ”Becoming Leonor Fini” på Bloomsbury Publishing.
Gustav Strandberg är filosof, översättare och skribent, verksam vid Södertörns högskola. Han är specialiserad på Georges Batailles tänkande, som han även har översatt till svenska.
Thale Vangen är konstnär utbildad vid Konsthögskolan i Malmö med en bakgrund inom kemi och biologi. Hon arbetar med skulptur och installationer, ofta i naturmaterial som råhud, talg och trä. Processen är intuitiv, spontan och sökande. I centrum står den tysta dialogen med materialen, bortom rationaliteten och språkets räckvidd.
”Den formlösa blicken – mot en annan surrealism” utgår från forskningsprojektet ”Att återta det oformade. En studie i politisk estetik” som berör ämnena konstvetenskap och filosofi vid Södertörns högskola och har finansierats av Vetenskapsrådet.
Symposiet är ett samarbete mellan Moderna Museet och Södertörns högskola.
Den underjordiska himlen
Den franske poeten och författaren André Breton skrev 1924 det första surrealistiska manifestet. ”Den underjordiska himlen” är en djupdykning …
Surrealism i Moderna Museets samling
Nyhetsbrev
Prenumerera på våra nyhetsbrev! Då får du det senaste om det senaste på Moderna Museet direkt till din mail. Är du lärare? Då har vi …