Ferran Adrià och elBulli Foundation

Presentation om framtidens former för innovation, mat och konst

27.6 2011

Stockholm

Ferran Adrià, världens mest omtalade kock, presenterar framtidens modell för innovation, mat och konst – elBulli Foundation – tillsammans med Vicente Todoli, tidigare chef för Tate Modern i London. Detta som ett startskott för en långsiktig satsning på innovation och mat i Sverige.

”The man who changed the way we eat” är undertiteln på den officiella biografin över Ferran Adrià. Världens mest berömde kock har från den lilla restaurangen elBulli utanför Barcelona inte bara flyttat den europeiska matens centrum från Frankrike till Spanien utan också banat väg för ett helt nytt sätt att se på och skapa mat. Han brukar kallas vår tids Picasso eller Mozart. Detta för att han har skänkt matkulturen en ny status som konstnärligt uttryck, Spanien en ny identitet som matland – men också skapat en ledande modell för innovation och kreativitet.

Trots att miljoner människor står i kö för att få ett bord på världens bästa restaurang elBulli i Spanien meddelade Ferran Adrià för en tid sedan att 2011 är sista säsongen på elBulli. Den 31:a juli stänger man portarna för gott. Men för att öppna igen 2014, då som El Bulli Foundation, en organisation helt trimmad för innovation.

Ferran Adrià gör nu ett unikt avbrott i det intensiva slutskedet på elBulli och låter Stockholm och Sverige bli platsen där han presenterar planerna för framtiden. Den 27:e juni framträder Ferran Adrià i Moderna Museets auditorium. Detta följs av ett samtal med Adrià och förre chefen för Tate Modern, Vicente Todoli. Inbjudna är även några av världens ledande samtida konstnärer, som Rirkrit Tiravanija, Carsten Höller, Elaine Tin Nyo och Tobias Rehberger samt författaren Bill Buford och arkitekten Mia Hägg. Samtalet leds av överintendent Daniel Birnbaum, Moderna Museet och frilansande curatorn Jan Åman. Efter samtalet visar Vicente Todoli för första gången en råkopia av sin kommande film om den kreativa process som gjort elBulli till världsledande epicentrum för mat, innovation och kreativitet.

Documenting Documenta

Filmen ”Documenting Documenta”, som visas kl 18–19.30,  handlar om vad som hände när Ferran Adrià inbjöds att delta i världens kanske mest prestigefyllda konstutställning, Documenta XII i Kassel. Filmen har världspremiär i januari 2012 – men nu erbjuds unik förhandstitt på Moderna Museet i Stockholm. Filmen har skrivits och regisserats av David Pujol med Vicente Todoli, tidigare chef för Tate Modern i London. Den visas den 27:e juni kl 18 med introduktion av Vicente Todoli och Ferran Adrià.

En film med Ferran Adrià, världens mest inflytelserike kock, ”the man who reinvented cooking” och konstnären Richard Hamilton, en av pop-konstens mest inflytelserika konstnärer i Europa och berömd för sin kopia av Det stora glaset av Marcel Duchamp. Hamilton arbetade parallellt med Ulf Linde med Det stora glaset. Båda skapade kopior certifierade av Marcel Duchamp själv. Lindes kopia är ett centralt verk i Moderna Museets samlingar, Hamiltons detsamma på Tate i London.

elBulli