Jonathan Lewald, Rodnad, 2012

Filmform News

10.5 2013

Stockholm

FILMFORM NEWS innehåller ett urval av filmer som tagits in i Filmforms distribution under det senaste året. Samtliga filmer kan hyras för publika visningar i Sverige och utomlands. Filmform är stolta över att presentera Åsa Ersmark, Dan Lageryd, Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans, Lina Selander, Jonathan Lewald, Ann-Sofi Sidén och Jonathan Bepler.

Varje år sedan 2007 har Filmform visat filmprogram på Oberhausen International Short Film Festival i Tyskland. Festivalen är en av de mest etablerade sammanhangen för kortfilmsvisning och har funnits i 59 år.

Filmforms visningar sker i en sektion med ledande distributörer av videokonst med uppdrag att presentera de nya filmer och videoverk som har kommit i distribution. I gruppen av distributörer ingår bland annat Londonbaserade LUX, sixpack från Wien, LIMA i Amsterdam, Vtape från Toronto, Video Data Bank i Chicago och Electronic Arts Intermix, NY. Publiken som kommer för att se på distributörernas program är framförallt curators från museer, konsthallar och andra internationella filmfestivaler.

I samband med Oberhausenfestivalens 50-årsjubileum 2004 presenterade Moderna Museet en rad filmer ur jubileumsprogrammet. Intendent Catrin Lundqvist, Moderna Museet, som tidigare samma år hade ingått i festivalens jury för den internationella sektionen, arrangerade då samarbetet med festivalen och Filmform.

Anna-Karin Larsson, verksamhetsledare, Filmform.

Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent förmedling

Mer om programmet