Åsa Ersmark, Lunatic, 2012

Filmform News: Om filmer och konstnärer

Programmets längd: 62 min

Åsa Ersmark: LUNATIC

5:41 min, 2012, stereo, färg, 16:9, HD

Under vintern 2011 – 2012 fotograferade Åsa Ersmark månen från sin balkong utanför Stockholm. Månarna, som Ersmark själv betraktar som skulpturer, användes till att skapa en filmisk struktur för att upplösa linjär tid. Att existera i flera olika tider samtidigt skulle kunna vara en psykotisk upplevelse men kan också vara ett mer äkta sätt att uppleva tiden. I bilderna av månar som attackerar oss anas en gudomlig, eller en djävulsk, tidsuppfattning. Ersmark intresserar sig för symboler och mytologi, och i verket Lunatic har hon experimenterat med att behandla tiden som en mytisk enhet.

Musik: Simon Mullan och Theodore Trottner.

Åsa Ersmark är född 1981 i Stockholm. Hon bor och arbetar i Stockholm och Norrtälje skärgård. Ersmark arbetar huvudsakligen med film och skulptur. Genom det skulpturalas påtagliga materialitet och filmmediets flyktighet söker Ersmark ett öppet och fritt rum, där den yttre världens konkreta verklighet och den inre världens subjektiva tolkningar kan mötas. Hennes verk har visats på bland annat Färgfabriken, Norrtälje Konsthall, Galleri Thomas Wallner och Tribeca Filmfestival.

Dan Lageryd: A/B

5:11 min, 2012, stereo, färg, 16:9, HD

I Dan Lageryds video A/B leds betraktaren genom en sjutton våningar lång nedstigning i ett anonymt trapphus, följt av en sjutton våningars uppstigning. Videons trapphus är ett isolerat utrymme, upplyst enbart av lysrör och med brandsäkra dörrar på vartannat våningsplan. Ett utrymme som i sin allmängiltighet inte så mycket föreställer en specifik plats som den föreställer en form – en form som utgör filmens motiv samtidigt som den, tillsammans med tyngdlagen, föreskriver dess koreografi.

Dan Lageryds är född 1963, han bor och verkar i Stockholm. Konstnär och filmare vars arbeten berör frågor som tid, rum, perception och repetition. Dan Lageryd arbetar främst med rörlig bild, ofta i form av videokollage. Han är utbildad på akademin för fotografi och skulpturavdelningen på Konstfack i Stockholm.

Lisa Jeannin & Rolf Schuurmans: LE ROND UNIVERSEL

9:31 min, 2012, stereo, färg, 16:9, HD, franskt tal med engelsk text

I ett rum sitter en lysmask. Den sitter i en rullstol och talar genom en mikrofon. I bakgrunden står en fladdermus, den vänder och vrider på saker. Fossiler, böcker, planetstudier, en spåkula. I Le Rond Universel visar Lisa Jeannin/Rolf Schuurmans hur det fördolda och det tydliga existerar i vartannat. Det vetenskapliga – en önskan om att förstå och strukturera världen – går in i det mystiska, på samma gång som den mest avancerade vetenskapen stundtals rör sig mot det ockulta. Jeannin/Schuurmans rör sig i det rum som uppstår i utrymmet mellan det vi kan förklara och det vi inte vet. /Sara Skoglund

Lisa Jeannin, född 1972 i Uppsala. Utbildad på konsthögskolan i Den Bosch, Holland och på konsthögskolan i Malmö. Rolf Schuurmans, född 1972 i Oss, Holland. Utbildad på konsthögskolan i Tilburg i Holland. Båda bor och arbetar i Hakebo. Jeannin och Schuurmans arbetar med film, animation, skulptur, installationer och ljud ofta i samarbete med varandra. De har gjort flertalet utställningar runt om i Europa och i USA och är i vår aktuella med utställningar på Sven-Harrys, Växjö Konsthall, Linköping Konsthall och Borås Konstmuseum.

Lina Selander: ANTEROOM OF THE REAL

14:16 min, 2010-2011, färg, 16:9, HD

Filmen Anteroom of the Real utgår från den övergivna staden Pripjat i den förbjudna zonen runt Tjernobyls kärnkraftverk. Ett par händer bläddrar igenom en hög med fotografier: sanerare, kartor, en modell över reaktor 4 och kärnkraftverket, övergivna rum och anläggningar, bilder från Tjernobylmuseet i Kiev, etc. Genom att med handen som verktyg låta stillbildens och den rörliga bildens tidsaxlar korsas, blir filmen en rudimentär undersökning av vad redigeringen av ett bildmaterial innebär. En minimal och skör berättelse vecklas ut i ett samspel mellan filmens material, stillbilderna, och dess medium, den rörliga bilden.

Lina Selander, född 1973, bor och arbetar i Stockholm. Hon arbetar främst med video, fotografi, ljud och text. Hennes verk består ofta av installationer där olika skikt och media både samspelar och undergräver varandra. Hon intresserar sig för bildens förmåga och oförmåga att reproducera tid, erfarenhet och mine. Hon undersöker även hur olika narrativa former och tekniker förvandlar och förändrar en berättelse. Selanders verk utforskar filmen som medium, dess möjligheter och begränsningar som uttrycksform. De ställer frågor om representation, historia och minne, ofta i relation till ämnen som mediearkeologi, inspelningstekniker, synlighet och osynlighet. Selanders arbeten har visats på Index och Moderna Museet i Stockholm och på internationella utställningar som Manifesta 9 2012 och Bucharestbiennalen 2010.

Jonathan Lewald RODNAD

Jonathan Lewald, Rodnad, 2012

Jonathan Lewald: RODNAD

6:12 min, 2012, stereo, färg, 16:9, HD

Rodnad avslutar en trilogi som inleddes av Mormors öga. De tre filmerna Rodnad, Sakrament och Mormors öga tar var och en upp olika delar av livet, åldersfaser och existentiell problematik. I filmen Rodnad ses en ung pojke på en klippa långt ute i havet. Genom pojkens kind förflyttas betraktaren till ett inre rum och möter där pojkens blick. Pojken rodnar, och efter hand rodnar rummet och väggarna runt honom. Pojken blir på ett sätt innesluten i sin egen känsla men genom att kontrollera sin blick och fokusera kan han få rodnaden att försvinna.

Jonathan Lewald, född i Västervik 1979, verksam i Stockholm. Har studerat konst på Konsthögskolan i Stockholm men har sin bakgrund i litteratur- och musikstudier. Den tidigare filmen Mormors öga har visats på TriBeCa Film Festival i New York och på flera större filmfestivaler i Europa. Rodnad kommer närmast att visas på Edinburgh International Film Festival i juni.

Ann-Sofi Sidén & Jonathan Bepler: Curtain Callers

19:28 min, 2011, surround 5.1, färg, 16:9, HD

Curtain Callers är ett samarbete mellan konstnären Ann-Sofi Sidén och kompositören Jonathan Bepler. De har under en längre tid vistats mitt i teaterns epicentrum där de undersökt den moderna institutionsteatern från insidan. På Dramaten i Stockholm har de följt de pågående processerna i jakt på det flyende och förlösande ögonblick som förväntas uppstå i den väl inrepeterade ritualen mellan publik och teaterscen. Filmen befinner sig i brytpunkten mellan ständigt pågående scenväxlingar som sker både på, framför och bakom scenen inom den väldiga nationalscenens väggar. Publiken är en bärande del av verket i gestalt av en kör bestående av 600 röster som dirigeras av kompositören Bepler.

Ann-Sofi Sidén, född 1962, bor och arbetar i Stockholm, har tidigare varit bosatt och verksam i New York och Berlin. Med avstamp i måleri och skulptur har Sidéns fokus förskjutits mot rörliga bilder både i egenskap av film och videoinstallationer. Hon blev hösten 2008 professor i fri konst med inriktning på skulptur, objekt och installation på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Ann-Sofi Sidén är en av Sveriges mest etablerade konstnärer, både nationellt och internationellt. Sedan 1990-talet har hon deltagit i ett flertal stora internationella utställningar såsom Venedigbiennalen, Manifesta 2, Berlin Biennale, Carnegie International USA och hennes filmer har visats på filmfestivaler runt om i världen. Sidén har haft separatutställningar på framstående museer och gallerier bland annat på Musée d’Arte Moderne de la Ville de Paris och på Moderna Museet i Stockholm.

Jonathan Bepler är född i Pensylvania, bor och arbetar i Berlin. Kompositör känd för sitt sedan 1990-talet pågående samarbete med Matthew Barney i bland annat filmerna Cremaster 2,3 och 5. Bepler komponerar musik för film, teater och dans men har även regisserat och agerat i ett flertal operor samt skapat datorstyrda ljudinstallationer.

Mer om programmet