En person med mask

Azin Feizabadi, Ur "Adaban analog, series of 48 Dia Positives", 2005

Filmklubben: Cinema Rex

Film & Samtal

27.1 2023

Stockholm

Filmklubben: Cinema Rex kretsar kring terrorattacken på biografen Cinema Rex i staden Abadan i det förrevolutionära Iran 1978. Med avstamp i händelsen handlar kvällen om Irans nutidshistoria och kollektiva minne. Vilka berättelser kan förkroppsliga händelser ur det förflutna och samtidigt motverka stagnering av dem? Poeten och författaren Athena Farrokhzad inleder med en poesiuppläsning.

Med framåtblickar och tillbakablickar – och ett öga på de aktuella protesterna under parollen ”Kvinna, liv frihet” – kommer kvällen presentera estetiska och poetiska verktyg för att förstå, vittna, övertyga, dokumentera, rapportera och berätta om ideologiskt våld i det förflutna och idag.

Se filmerna ”En bild, två handlingar” (2020) av Sanaz Sohrabi och ”Delsummor” (2021) av Mohammadreza Farzad, samt Azin Feizabadis föreläsningsperformance ”Cinema Rex: En historia om eld och projektion”. Filmerna och framträdandena ger sammanhang åt terrorattacken 1978, berättar om Irans industrialisering och nutidshistoria samt vittnar om begär, önskningar, öden och särdrag som ingår i landets kollektiva minne.

Filmklubben: Cinema Rex är ett samarbete mellan Asrin Haidari, intendent Moderna Museet och Azin Feizabadi, filmskapare och bildkonstnär.

Yek tasvir, do bardasht (En bild, två handlingar)

av Sanaz Sohrabi, 48min, 2020 (CA, IR)

Tjocka rör genomkorsar stenöknen i foton från British Petroleums arkiv. Parallellt med infrastrukturen för oljeproduktion i södra Iran skapade företaget också ett omfattande bildarkiv. Inte bara den industriella utvecklingen utan även arbetarna och samhället dokumenterades i film och foto. Olja och framsteg är oskiljaktigt sammanflätade i bildmaterialet. Senare byggdes ett nätverk av biografer upp, som gav befolkningen tillgång till modern underhållning.

Sanaz Sohrabi kommenterar bildmaterialet med klipp och dubbelexponeringar och berättar en annan historia som lyfter fram hur den politiska situationen påverkats av monopolisering och utvinning av naturresurser. Vi får även se hur systemet som skapats för att producera och sprida bilderna i slutänden återerövrades av en framväxande antikolonial filmrörelse – den iranska nya vågen.

Majmouan (Delsummor)

av Mohammadreza Farzad, 15min, 2021 (IR)

Håller du koll på hur många grå hårstrån du har? Hur många bostäder du ägt eller hyrt? Alla dina kyssar? Alla gånger du drömt att du flyger? Kanske inte. Det spelar verkligen ingen roll i ett liv bortom siffror.

Majmouan (Delsummor) är en filmessä om räkenskaper som aldrig förts över det egna livets resultat. Majmouan är inspirerad av Gregory Burnhams novell ”Subtotals” (Delsummor) och Édouard Levés roman ”Autoportrait” (Självporträtt), består helt och hållet av iranska privatpersoners 8 mm-filmer, i en meditation över ovissheten i ett liv som inte delar ut några räkningar.

Cinema Rex: En historia om eld och projektion

av Azin Feizabadi, föreläsningsperformance och diabildsvisning, ca. 25min, 2017

Diabilder från en resa till staden Abadan 2005 blandas med videoklipp, ljudbitar och en uppläsning i en föreläsningsperformance som ställer frågor ur olika perspektiv om fakta från den avskyvärda mordbranden på biografen Cinema Rex i Iran 1978. Vilka egenskaper gör det möjligt att skapa ett kollektivt minne av denna våldshandling?

Azin Feizabadi

Azin Feizabadi är en aktivistisk filmmakare, bildkonstnär och dj. Han långfilmsdebuterade med ”UCHRONIA” 2019, samma år som Archive Books gav ut ”After Cinema – Fictions from A Collective Memory”. Boken markerade tioårsjubileet av hans långsiktiga projekt ”A Collective Memory” och innehåller experimentella essäer, noveller, dikter och manuskript av Nanna Heidenreich, Ashkan Sepahvand, Jan Verowert, Sarah Rifky, Rasha Salti och Shahab Fotouhi. 2022 var han initiativtagare till lumbung Film: AFTER CINEMA, en serie filmvisningar och performanceverk på documenta 15. Azin Feizabadi ingår i urvalskommittén för Berlinale Shorts och i programledningen för video- och dokumentärfilmfestivalen i Kassel. Han har visat, satt upp, ställt ut och publicerat sina verk på filmfestivaler, teatrar, gallerier, museer och biennaler världen över.

Athena Farrokhzad

Athena Farrokhzad är poet, översättare och dramatiker. Hon arbetade i många år på Biskops-Arnös författarskola och är sedan i höstas ansvarig för litteraturverksamheten på Kulturhuset Stadsteatern, tillsammans med Ida Linde. Hennes fjärde bok Åsnans år utkom i höstas på Albert Bonniers förlag.