Joana Pimenta & Adirley Queirós, Mato Seco Em Chamas (Dry Ground Burning), 2022 (stillbild ur film) © Cinco da Norte, Terratreme Filmes

Filmklubben: Dry Ground Burning

FILM & SAMTAL

21.10 2022

Stockholm

Se ”Mato Seco em Chamas” (Dry Ground Burning) av Joana Pimenta och Adirley Queirós. En berättelse om motstånd, självständighet, hämnd och överlevnad i Brasílias utkanter. Efter filmvisningen samtalar filmskaparna via länk med Benjamin Gerdes, Kungl. Konsthögskolan och Isabel Löfgren, Södertörns högskola.

Med ”Mato Seco em Chamas” (Dry Ground Burning, 2022) suddar filmskaparna Joana Pimenta och Adirley Queirós ut gränsen mellan fiktion och dokumentär. Filmen är inspelad med amatörskådespelare under tre år i favelan Sol Nascente i Ceilandia, ett område som byggdes utanför Brasília på 1970-talet för att kontrollera inflödet av nyanlända i Brasiliens huvudstad.

I filmen följer vi Chitara, hennes syster Lea och en liga med enbart kvinnor som driver ett olagligt oljeraffinaderi vars produktion de säljer billigt till mc-gäng som även de betraktas som kriminella. Deras hårda arbete belönas med frihet: en av dem vill starta en bordell, en annan ger sig in i politiken och delar ut sina traktater på gatorna medan Bolsonaros namn ropas ut från motståndarsidans stridsvagnar.

Men läget blir alltmer hotfullt. Efter att ha suttit inspärrad i fängelse i sex år återförenas Lea med sina barn och gör en film. Med fiktionens hjälp berättar hon sin och sina närmastes livshistoria.

Joana Pimenta och Adirley Queirós deltar efter filmvisningen i ett samtal via länk med Benjamin Gerdes, Kungl. Konsthögskolan och Isabel Löfgren, Södertörns högskola.

Joana Pimenta & Adirley Queirós, Mato Seco Em Chamas (Dry Ground Burning), 2022 (stillbild ur film) © Cinco da Norte, Terratreme Filmes

Joana Pimenta

Joana Pimenta är en filmskapare från Portugal. Hennes senaste film ”An Aviation Field” (Ett flygfält) hade premiär på 69:e filmfestivalen i Locarno Film Festival och har visats på bland annat Torontos internationella filmfestival, New Yorks filmfestival, i Rotterdam, på CPH:Dox, Rencontres Internationales, i Oberhausen, Valdivia, Mar del Plata och Edinburgh. Den tilldelades juryns pris för bästa film i tävlingen på Zinebi 58 . Joana har en fil dr i film- och bildstudier och kritisk mediapraktik från Harvarduniversitetet, där hon för tillfället undervisar i filmskapande och är Intern Director på Film Study Center och samarbetar som filmmakare med Sensory Ethnography Lab.

Adirley Queirós

Adirley Queirós är en filmskapare från Brasilien. Hans senaste filmer är ”Once it was Brasilia” (2017, En gång var det Brasilia) som hade premiär på 70:e filmfestivalen i Locarno där den tilldelades specialomnämnandet Signs of Life, och ”White Out, Black In” (2014, Svart ute, vit inne) som visats på många platser och vunnit mer än 20 priser i och utanför Brasilien. Hans filmer har visats på Lincoln Center, Museum of the Moving Image, ICA i London, Pacific Film Archive, och presenterats i tidskrifter som Artforum, Cinemascope och Cahiers du Cinéma.