svartvitt foto av kvinnas ansikte

Carl Johan De Geer, Jag minns Lena Svedberg, 2000 © Carl Johan De Geer

Filmklubben: Fem konstnärsporträtt

29.11 2024

Stockholm

Se fem filmer som sträcker sig över sextio år och som vrider och vänder på konstnärsporträttet som genre. Trots olika generationer och tekniska förutsättningar förenas filmskaparna i att hitta nya vägar för att skildra sina konstnärskollegor och belysa skapandets villkor. Efter filmprogrammet följer ett samtal med filmaren och konstnären Erik Pauser och konstnären Leif Elggren.

Anna Casparsson (13 min, 1960)

Filmklubben: Fem konstnärsporträtt inleds med Peter Weiss ”Anna Casparsson” (1960) i vilken den 99-åriga konstnären porträtteras i sitt hem Villa Snäckan i Saltsjöbaden. Anna Casparsson (1861–1961) introduceras genom musiken, de skapande fingrarna rör sig över nednötta pianotangenter. I Weiss sökande kameraarbete avtecknas Casparssons originella hemmamiljö bit för bit liksom de nära och andliga vännerna som omger henne i form av Ernst Josephson och Ludwig van Beethoven på väggarna.

En svartvit bild av en äldre person vid ett piano
Peter Weiss, Anna Casparsson, 1960

A Portrait of Claes Oldenburg (18 min, 1968)

Strömbrytaren tänds och ett dallrande ansikte framträder. Konstnären avbildad i Jell-O är ett kongenialt grepp i Anders Wahlgrens film ”A Portrait of Claes Oldenburg” (1968). Materialvalet Jell-O, den amerikanska skräpkulturens signumdessert genom att vara både näringsfattig och ha en förförisk yta blir en effektiv inledning till Oldenburgs konstnärskap, som så starkt uppehåller sig vid och förundras över den nya amerikanska konsumtionskulturens rika symbolvärld.

En svartvit bild av ett ansikte i gelatin, placerat på en tallrik och hålls av två händer
Anders Wahlgren, A Portrait of Claes Oldenburg, 1968

Cowboy Russ (8 min, 2003)

I Tova Mozards film ”Cowboy Russ” (2003) sker ett överraskande dubbelporträtt. Vi befinner oss i en snävt avskuren filmisk ram med tre fysiska väggar tydligt avgränsade. I detta tittskåp ser vi skådespelaren Russ Kingston försjunken i sin lägenhet vid sidan av drömfabrikens dånande motorväg. Med total precision och absolut inlevelse redogör Russ för en minnesvärd scen ur westernfilmen ”Sju vågade livet” (1960) och adresserar åskådaren genom den fjärde väggen.

Tova Mozard, Cowboy Russ, 2003

On Hospitality – Layla Al-Attar and Hotel Al Rasheed (18 min, 2024)

Behzad Khosravi Noori och Magnus Bärtås närmar sig den irakiska konstnären Layla Al-Attar med en något annorlunda metod – nekromanti. I verket ”On Hospitality” (2024) återvänder Al-Attar från de döda för att berätta den osannolika historien om hur den svenska cement- och glasindustrin under det tidiga 1980-talet på beställning från Saddam Hussein byggde lyxhotellet Al Rasheed i Bagdads öken.

fotot av kvinna med grön växtlighet runtom
Behzad Khosravi Noori & Magnus Bärtås, On Hospitality, 2024

Jag minns Lena Svedberg (6 min, 2000)

I Carl Johan De Geers filmer återkommer ofta en starkt självreflekterande tematik även i de porträttfilmer som berör relationen till betydelsefulla människor i konstnärens absoluta närhet. Filmerna smälts samman till spegelbilder över konstnären själv, tidens gång och den avporträtterade. ”Jag minns Lena Svedberg” (2000) är en film om konstnärskollegan Lena Svedberg (1946–1972) som tillsammans med De Geer var drivande i tidskriften Puss (1968–1974).

svartvitt foto av kvinnas ansikte
Carl Johan De Geer, Jag minns Lena Svedberg, 2000 © Carl Johan De Geer