Filmklubben: Fem konstnärsporträtt
29.11 2024
Stockholm
Filmklubben: Fem konstnärsporträtt
Anna Casparsson (1960) av Peter Weiss
A Portrait of Claes Oldenburg (1968) av Anders Wahlgren
Cowboy Russ (2003) av Tova Mozard
On Hospitality – Layla Al-Attar and Hotel Al Rasheed (2024) av Behzad Khosravi Noori och Magnus Bärtås
Jag minns Lena Svedberg (2000) av Carl Johan De Geer
Datum
Fredag 29 november 2024
Tid
Kl 18–19.50
Plats
Biografen, plan 2
Språk
Svenska
Pris
100 kronor, 50 konor för medlemmar i Filmklubben och Klubb Moderna
Kontakt: Camilla Carlberg
Anna Casparsson (13 min, 1960)
Filmklubben: Fem konstnärsporträtt inleds med Peter Weiss ”Anna Casparsson” (1960) i vilken den 99-åriga konstnären porträtteras i sitt hem Villa Snäckan i Saltsjöbaden. Anna Casparsson (1861–1961) introduceras genom musiken, de skapande fingrarna rör sig över nednötta pianotangenter. I Weiss sökande kameraarbete avtecknas Casparssons originella hemmamiljö bit för bit liksom de nära och andliga vännerna som omger henne i form av Ernst Josephson och Ludwig van Beethoven på väggarna.
A Portrait of Claes Oldenburg (18 min, 1968)
Strömbrytaren tänds och ett dallrande ansikte framträder. Konstnären avbildad i Jell-O är ett kongenialt grepp i Anders Wahlgrens film ”A Portrait of Claes Oldenburg” (1968). Materialvalet Jell-O, den amerikanska skräpkulturens signumdessert genom att vara både näringsfattig och ha en förförisk yta blir en effektiv inledning till Oldenburgs konstnärskap, som så starkt uppehåller sig vid och förundras över den nya amerikanska konsumtionskulturens rika symbolvärld.
Cowboy Russ (8 min, 2003)
I Tova Mozards film ”Cowboy Russ” (2003) sker ett överraskande dubbelporträtt. Vi befinner oss i en snävt avskuren filmisk ram med tre fysiska väggar tydligt avgränsade. I detta tittskåp ser vi skådespelaren Russ Kingston försjunken i sin lägenhet vid sidan av drömfabrikens dånande motorväg. Med total precision och absolut inlevelse redogör Russ för en minnesvärd scen ur westernfilmen ”Sju vågade livet” (1960) och adresserar åskådaren genom den fjärde väggen.
On Hospitality – Layla Al-Attar and Hotel Al Rasheed (18 min, 2024)
Behzad Khosravi Noori och Magnus Bärtås närmar sig den irakiska konstnären Layla Al-Attar med en något annorlunda metod – nekromanti. I verket ”On Hospitality” (2024) återvänder Al-Attar från de döda för att berätta den osannolika historien om hur den svenska cement- och glasindustrin under det tidiga 1980-talet på beställning från Saddam Hussein byggde lyxhotellet Al Rasheed i Bagdads öken.
Jag minns Lena Svedberg (6 min, 2000)
I Carl Johan De Geers filmer återkommer ofta en starkt självreflekterande tematik även i de porträttfilmer som berör relationen till betydelsefulla människor i konstnärens absoluta närhet. Filmerna smälts samman till spegelbilder över konstnären själv, tidens gång och den avporträtterade. ”Jag minns Lena Svedberg” (2000) är en film om konstnärskollegan Lena Svedberg (1946–1972) som tillsammans med De Geer var drivande i tidskriften Puss (1968–1974).
Filmklubben: Fem konstnärsporträtt presenteras i samarbete med Stiftelsen Filmform.
Filmprogrammet är curerat av Andreas Bertman och Anna-Karin-Larsson, Stiftelsen Filmform.
Filmklubben
Filmklubben är platsen för film och samtal, online eller på museet. Här kan du se filmer i gränslandet mellan konst- och dokumentärfilm, samt …
Film och samtal
Tidigare program
Är du nyfiken på vad Filmklubben har visat tidigare? Här finns information om tidigare filmklubbar, från 2018 och framåt. …