Stillbild från filmen En mammas Kropp

Jonelle Twum, Stillbild från En mammas Kropp, 2020 © Jonelle Twum

Filmklubben: Jonelle Twum & Madubuko Diakité

1.10 2021

I samarbete med CinemAfrica och Afrosvensk historievecka visar Filmklubben en nyscannad kopia av Madubuko Diakités “Det osynliga folket” (1972) och Jonelle Twums “En mammas kropp” (2020).

Det är två dokumentärer om klass och arbetsvillkor från ett afrosvenskt perspektiv. Trots att nästan femtio år skiljer filmerna åt visar de hur lite som faktiskt förändrats för de som osynliggörs av samhället.

Visningen av filmerna följs av en diskussion med regissörerna, samt Samson Beshir, jurist och medförfattare till Afrofobirapporten och Manthia Diawara, konstnärlig ledare för CinemAfrica.

Moderna Bar är öppen efter Filmklubben, med DJ Dr Echoe aka Isabelle Eoka, för att fira CinemAfricas årliga programsläpp.

Om Filmerna

Det osynliga folket/The invisible people (1972)

Av Madubuko Diakité
30:59 minuter

Diakités unika historiska dokument, producerat tillsammans med Gary Engman och Nordal Åkerman, skildrar de svåra arbetsvillkor som präglade förhållandena för utländska studenter, immigranter och i synnerhet den afrikanska diasporan under 70-talet. Tack till Story AB.

En mammas Kropp/A mother’s body (2020)

Av Jonelle Twum
8:12 minuter

Twums poetiska dokumentär är en intim skildring av två kvinnliga hotellstädare från en dotters perspektiv. Den visar en på många sätt oförändrad situation under 2020-talet.

Samtidigt visar också båda filmerna på motstånd, omsorg och dokumentärfilmens potential att ge uttryck för gemensamma erfarenheter som annars osynliggörs. Tillsammans bjuder de in till en generationsöverskridande dialog om möjligheterna till ett svart arkiv och en alternativ historieskrivning.

Om de medverkande

Jonelle Twum

Jonelle Twum är filmare, pedagog, researcher och kulturproducent, som i sitt arbete ofta utforskar frågor om villkoren kring synlighet/osynlighet, minnen och historieskildringar utifrån ett svart feministiskt perspektiv. Twum är även grundare av Black Archives Sweden, ett samtida arkiv som tar sin utgångspunkt i afrosvenskars erfarenheter.

Madubuko Diakité

Madubuko Arthur Robinson Diakité är dokumentärfilmare och människorättsadvokat. Han är född i USA men flyttade till Sverige 1968 och doktorerade i filmvetenskap vid Stockholms universitet. 1992 mottog han en licentiatexamen i juridik vid Lunds universitet. Sedan dess har Diakité forskat på mänskliga rättigheter vid Raoul Wallenberg-institutet och varit aktiv i svenska organisationer mot diskriminering. Han har publicerat ett flertal artiklar om film och människorätt i internationella publikationer och har lett ett antal projekt för den afrikanska diasporans rättigheter.

Manthia Diawara

Manthia Diawara, konstnärlig ledare för CinemAfrica, är författare, filmare, kulturkritiker och akademiker. Diawara är professor i litteratur- och filmvetenskap vid New York University och har publicerat en mängd böcker om film och litteratur från den afrikanska kontinenten och diasporan. Diawara har bland annat regisserat Rouch in Reverse, Édouard Glissant: One World in Relation och An Opera of the World, som visades i Filmklubben 2018.

Moderator: Samson Beshir

Samson Beshir är jurist, folkbildare och medförfattare till Afrofobirapporten (2014), som är en systematisk kunskapsöversikt och kartläggning av rådande afrofobi och afrosvenskars situation i det svenska samhället.