Gunvor Nelson, My Name is Oona (stillbild från film), 1969 © Gunvor Nelson

Filmklubben LIVE: Gunvor Nelson

Livestreamad filmvisning

17.4 2020

Stockholm

Museet är stängt men Filmklubben är öppen! Slå dig ner hemma och livestreama två verk av den legendariska experimentfilmaren Gunvor Nelson, en svensk pionjär inom feministisk film och del av 1960-talets amerikanska avantgarde. Kortfilmerna ”Schmeerguntz” (1966) och ”My Name is Oona” (1969) introduceras av John Sundholm, professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet. Filmvisning och introduktion livesänds på museets YouTube-kanal.

Om filmerna

Schmeerguntz (1966)

15 min
Av Gunvor Nelson
16 mm film överförd till digital video

”Schmeerguntz” som Nelson gjorde tillsammans med grannen och konstnärskollegan Dorothy Wiley, var filmen som startade alltihop. ”Schmeerguntz”, döpt efter Nelsons fars nonsensord för smörgås, är en hejdlöst satirisk, grotesk och grav attack på de amerikanska husmorsidealen. Kritikern Ernest Callenbach skrev i förtjusning om filmen att: ”Ett samhälle som döljer sina djuriska drifter under en skinande offentlig yta förtjänar att filmer som Schmeerguntz visas överallt”.

My Name is Oona (1969)

10 min
Av Gunvor Nelson
16 mm film överförd till digital video

”My Name is Oona” var Nelsons slutgiltiga genombrott på den amerikanska avantgarde-filmscenen. Filmens ljudspår utgörs av att Nelsons dotter Oona upprepar veckodagarnas namn samt ”my name is Oona”. Det senare klipps ihop till en expressiv, rytmisk struktur som följer filmens visuella pulserande rytm och skapar ett fascinerande audiovisuellt rum som skildrar ett barns erfarenhetsvärld.

Om Gunvor Nelson

Konstnären och experimentfilmaren Gunvor Nelson (född 1931 i Stockholm) är en av de tongivande filmarna inom ”New American Cinema”. Gunvor Nelsons tidiga filmer undersöker medievärldens stereotypa kvinnobilder med både humor och en starkt kritisk blick. Filmerna ”Schmeerguntz” (1966) och ”Take Off” (1972), som gjordes tillsammans med den amerikanska filmaren Dorothy Wileyräknas idag till milstolpar i den feministiska filmhistorien. Andra teman som generationsväxlingar, tid och åldrande präglar filmer och videos som ”My Name is Oona” (1969), ”Time Being” (1991), ”True to Life” (2006).

Gunvor Nelsons filmer visas återkommande i internationella sammanhang, som Museum of Modern Art i New York, Walker Art Center i Minneapolis, och São Paulo-biennalen 2018.

Gunvor Nelson studerade vid Konstfack (1950–51) och Beckmans (1952–53), innan hon flyttade till USA för att studera vid Humboldt State College (1954–57), San Francisco Arts Institute (1957) och Mills College i Oakland (1957–58). Hon har undervisat vid San Francisco State University (1969–70) och San Francisco Art Institute (1970–92). Idag bor och arbetar Gunvor Nelson i Stockholm och Kristinehamn

Medverkande

Kvällens Filmklubb LIVE presenteras av Lena Essling, intendent med ansvar för samlingen av rörlig bild på Moderna Museet. Filmerna introduceras av John Sundholm, professor i filmvetenskap med inriktning på experimentfilm, vid Stockholms universitet. Vill du ställa frågor till de medverkande kan du använda chatten på Moderna Museets YouTube-kanal.

John Sundholm

John Sundholm är professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet och prefekt vid institutionen för mediestudier. En stor del av hans forskning behandlar experimentfilm och han har skrivit om, programmerat och presenterat Gunvor Nelsons filmer i många olika sammanhang. Han är ansvarig arrangör av Nordens enda internationella experimentfilmevenemang, AVANT i Karlstad sedan 2002, och verksam inom forskarutbildningen i fri konst vid Konstuniversitetet i Helsingfors.

Lena Essling

Lena Essling är intendent med ansvar för samlingen av rörlig bild på Moderna Museet, där hon har curerat utställningar som Marina Abramović: The Cleaner (2017), Cindy Sherman: Untitled Horrors (2013) och Eija-Liisa Ahtila: Parallella världar (2012). Hon har även ansvarat för screenings och produktioner med konstnärer som Harun Farocki, Natalia Almada, och Yinka Shonibare. Vid Venedigbiennalen 2015 curerade hon den svenska utställningen med Lina Selander.