![](https://www.modernamuseet.se/stockholm/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/nelson-gunvor_my-nam-is-oona_1969_1500x1095-980x715.jpg)
Gunvor Nelson, My Name is Oona (stillbild från film), 1969 © Gunvor Nelson
Filmklubben LIVE: Gunvor Nelson
Livestreamad filmvisning
17.4 2020
Stockholm
Hur gör jag för att se livestreamen?
Filmvisning och introduktion livestreamas på museets YouTube-kanal och här på museets webbplats. De finns tillgängliga i 24 timmar efter livestreamen. För att kunna ställa frågor till de medverkande behöver du titta via Moderna Museets YouTube-kanal. Du behöver ha ett konto hos YouTube för att ställa frågor i chatten, det behövs inte om du bara vill titta på filmerna.
Datum: fredag 17 april 2020
Tid: kl 18–19
Språk: engelskt tal i filmerna. Introduktion ges på svenska.
Om filmerna
Schmeerguntz (1966)
15 min
Av Gunvor Nelson
16 mm film överförd till digital video
”Schmeerguntz” som Nelson gjorde tillsammans med grannen och konstnärskollegan Dorothy Wiley, var filmen som startade alltihop. ”Schmeerguntz”, döpt efter Nelsons fars nonsensord för smörgås, är en hejdlöst satirisk, grotesk och grav attack på de amerikanska husmorsidealen. Kritikern Ernest Callenbach skrev i förtjusning om filmen att: ”Ett samhälle som döljer sina djuriska drifter under en skinande offentlig yta förtjänar att filmer som Schmeerguntz visas överallt”.
My Name is Oona (1969)
10 min
Av Gunvor Nelson
16 mm film överförd till digital video
”My Name is Oona” var Nelsons slutgiltiga genombrott på den amerikanska avantgarde-filmscenen. Filmens ljudspår utgörs av att Nelsons dotter Oona upprepar veckodagarnas namn samt ”my name is Oona”. Det senare klipps ihop till en expressiv, rytmisk struktur som följer filmens visuella pulserande rytm och skapar ett fascinerande audiovisuellt rum som skildrar ett barns erfarenhetsvärld.
Om Gunvor Nelson
Konstnären och experimentfilmaren Gunvor Nelson (född 1931 i Stockholm) är en av de tongivande filmarna inom ”New American Cinema”. Gunvor Nelsons tidiga filmer undersöker medievärldens stereotypa kvinnobilder med både humor och en starkt kritisk blick. Filmerna ”Schmeerguntz” (1966) och ”Take Off” (1972), som gjordes tillsammans med den amerikanska filmaren Dorothy Wiley, räknas idag till milstolpar i den feministiska filmhistorien. Andra teman som generationsväxlingar, tid och åldrande präglar filmer och videos som ”My Name is Oona” (1969), ”Time Being” (1991), ”True to Life” (2006).
Gunvor Nelsons filmer visas återkommande i internationella sammanhang, som Museum of Modern Art i New York, Walker Art Center i Minneapolis, och São Paulo-biennalen 2018.
Gunvor Nelson studerade vid Konstfack (1950–51) och Beckmans (1952–53), innan hon flyttade till USA för att studera vid Humboldt State College (1954–57), San Francisco Arts Institute (1957) och Mills College i Oakland (1957–58). Hon har undervisat vid San Francisco State University (1969–70) och San Francisco Art Institute (1970–92). Idag bor och arbetar Gunvor Nelson i Stockholm och Kristinehamn
Medverkande
Kvällens Filmklubb LIVE presenteras av Lena Essling, intendent med ansvar för samlingen av rörlig bild på Moderna Museet. Filmerna introduceras av John Sundholm, professor i filmvetenskap med inriktning på experimentfilm, vid Stockholms universitet. Vill du ställa frågor till de medverkande kan du använda chatten på Moderna Museets YouTube-kanal.
John Sundholm
John Sundholm är professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet och prefekt vid institutionen för mediestudier. En stor del av hans forskning behandlar experimentfilm och han har skrivit om, programmerat och presenterat Gunvor Nelsons filmer i många olika sammanhang. Han är ansvarig arrangör av Nordens enda internationella experimentfilmevenemang, AVANT i Karlstad sedan 2002, och verksam inom forskarutbildningen i fri konst vid Konstuniversitetet i Helsingfors.
Lena Essling
Lena Essling är intendent med ansvar för samlingen av rörlig bild på Moderna Museet, där hon har curerat utställningar som Marina Abramović: The Cleaner (2017), Cindy Sherman: Untitled Horrors (2013) och Eija-Liisa Ahtila: Parallella världar (2012). Hon har även ansvarat för screenings och produktioner med konstnärer som Harun Farocki, Natalia Almada, och Yinka Shonibare. Vid Venedigbiennalen 2015 curerade hon den svenska utställningen med Lina Selander.
Om Filmklubben
Filmklubben är platsen för film och samtal på fredagskvällar – på museet eller livestreamat här på webbplatsen.
Filmklubben startade 2018 i sin nuvarande form, och visar filmer i gränslandet mellan konst- och dokumentärfilm, samt experimentfilmer. Ofta medverkar konstnären eller regissören i ett samtal efter filmen. Våren 2020 samarbetar vi med Kungl. Konsthögskolan och Re:Orient.
Filmen har haft en given plats på museet sedan första början. Redan vid öppnandet 1958 fanns Moderna Museets Filmklubb. Där visades allt från barnfilm till de senaste experimentella konstfilmerna.
Under 1990- och 2000-talen presenterade museet internationella konstnärer i serien Samtida Film och Video. Andra filmvisningar har ofta skett i anknytning till museets utställningar eller i samarbete med Kungl. Konsthögskolan, Filmform, Cinemateket, Tempo dokumentärfestival, CinemAfrica, Stockholms Feministiska Filmfestival med flera.
Tidigare program: Filmklubben
Filmklubbens redaktion
Lena Essling, intendent, Catrin Lundqvist, intendent.
Kontakt
Bli medlem i Filmklubben!
Medlemskapet är gratis. Som medlem får du
- Biljetter till reducerade priser.
- Nyhetsbrev inför varje filmvisning.
- Vara med i Facebookgruppen Filmklubben Moderna Museet. Där kan du ta del av extramaterial kring våra filmvisningar. Föreslå kommande filmklubbskvällar. Få och ge tips om filmer och filmvisningar. Knyta nya filmkontakter och söka samarbeten. Ställa frågor och diskutera film!
Bli medlem genom att skicka ett mail till filmklubben@modernamuseet.se med för- och efternamn samt mailadress som du vill ha nyhetsbrev till. Du behöver inte vara medlem för att delta i Filmklubbens visningar.
Hantering av personuppgifter
För att bli medlem i Filmklubben behöver vi hantera dina personuppgifter (namn och e-postadress). Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter: Moderna Museets integritetspolicy