Pontus Hultén

Pontus Hultén. Foto: SVT

Filmklubben: Pontus Hultén: Succéerna och Brilloskandalen

Film & Samtal

4.10 2024

Stockholm

Den legendariske museichefen Pontus Hultén (1924–2006) satte Sverige och Moderna Museet på den internationella konstkartan. I dokumentären ”Pontus Hultén: Succéerna och Brilloskandalen” av Ann-Linn Guillou skildras Hulténs stora framgångar och inflytande – men också den kontroversiella skandalen kring Andy Warhols ”Brilloboxar”.

Efter filmvisningen samtalar dokumentärens regissör Ann-Linn Guillou med Joanna Sandell Wright, chef för Liljevalchs konsthall och John Peter Nilsson, kommunikativ museistrateg om Pontus Hulténs inflytande på konstscenen.

Pontus Hultén (1924–2006) var Moderna Museets chef mellan 1960 och 1973. Efter konsthistoriska studier i Paris började han arbeta på museet 1958 vilket var det år museet öppnade för publik. 1960 blev han chef för museet och han började i stort sett omedelbart att stöpa det i sin egen, progressiva form. Utställningar som ”Rörelse i Konsten” (1961), ”Hon – en katedral” (1966) och ”Andy Warhol” (1968) är exempel på legendariska utställningar som Pontus Hultén iscensatte i ett Stockholm, som vid den tiden närmast kunde liknas vid en småstad i utkanten av Europa.

Genom att också etablera nya museer runt om i världen, som till exempel Centre Pompidou i Paris, skapade Pontus Hultén en oöverträffad plattform för modern konst. Dokumentären ”Pontus Hultén: Succéerna och Brilloskandalen” utforskar både hans stora framgångar och den kontroversiella skandalen kring Andy Warhols Brilloboxar som fläckade hans rykte efter hans död.

Med unika insikter från Lars Nittve, tidigare chef för Moderna Museet, Olle Granath, konstkritiker och före detta överintendent vid Nationalmuseum och Moderna Museet samt Claes Britton, författare till biografin ”Pontus Hultén : den moderna konstens anförare”, ger dokumentären en djupgående bild av Pontus Hulténs arbete och arv.

Pontus Hulténs satte Sverige på kartan, genom att få hit den moderna konstens internationella stjärnor. Samtidigt var han en intressant och motsägelsefull person, som fascinerat mig under det spännande arbetet med filmen. – Ann-Linn Guillou, regissör.
Från utställningen Hon – en katedral, Moderna Museet, 1966 Foto: Hans Hammarskiöld / Moderna Museet © Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, Per Olof Ultvedt / Bildupphovsrätt 2018
Pontus Hultén och Robert Rauschenbergs Monogram, 1955–1959, Moderna Museet,
Pontus Hultén och Robert Rauschenbergs Monogram, 1955–1959, Moderna Museet, 1973 Foto: Erich Stering © Robert Rauschenberg / Untitled Press, Inc. / Bildupphovsrätt 2017