Svartvit stillbild från film

Stillbild ur Sanrizuka av Ogawa Productions, Japan, 1971

Filmklubben: Sanrizuka

Livestreamad filmvisning och samtal

29.1 2021

Stockholm

Filmklubben är tillbaka med den 143 minuter långa gerillafilmen ”Sanrizuka – den andra fästningens bönder” från 1971, av filmkollektivet Ogawa Productions. Ogawas outtröttliga dokumenterande av en växande motståndsrörelse i Japan under Vietnamkriget är ett unikt samhällsdokument och en laddad protestfilm. Filmen introduceras av Markus Nornes, professor i asiatisk film. Visningen följs av en online-diskussion med Tess Takahashi, akademiker, författare och programmerare, Becca Voelcker, författare och forskare och Benjamin Gerdes, högskolelektor i konst, med möjlighet att ställa frågor via chatt.

Ogawa Productions var ett japanskt filmkollektiv som bildades på 1960-talet. Det leddes av Ogawa Shinsuke (1935–1992). Efter att ha gjort filmer om studentrörelsen i slutet av 1960-talet flyttade kollektivet till Sanrizuka för att skildra kampen mot byggandet av Narita-flygplatsen under Vietnamkriget. Japan bistod USA med transporter till Vietnam, vilket upprörde an del av den japanska befolkningen. Ogawa Productions dokumenterade konflikten under fyra år och det resulterade i åtta filmer.

Program

13.00–13.15
Välkommen av Benjamin Gerdes, högskolelektor i konst och introduktion av Markus Nornes, professor i asiatisk film, University of Michigan.

13.15–15.45
Filmvisning ”Sanrizuka – den andra fästningens bönder”

15.45–16.00
Paus

16.00–ca 16.45
Samtal med Tess Takahashi, akademiker, författare och programmerare, Becca Voelcker, författare och forskare och Benjamin Gerdes, högskolelektor i konst. Frågestund via chatt.

Om Sanrizuka – den andra fästningens bönder (1971)

Originaltitel: Sanrizuka – Daini toride no hitobito
Av: Ogawa Productions, Japan
16 mm överförd till digital video, svartvit
143 min

Kopia med tillstånd av Athénée Français Cultural Center, Tokyo

”I Japan nådde gerillafilmaktiviteten en topp under kriget [i Vietnam]. Att Japan användes som kanal för krigsleveranser till Vietnam gav upphov till starkt regeringsfientliga känslor och många ’protestfilmer’. […] Bland annat gjordes de tre mäktiga långfilmerna i Sanrizuka-serien. Den tunga flygtrafiken genom Japan späddes på av kriget och ledde 1966 till att man beslutade bygga en ny internationell flygplats i Tokyo. Området som valts hette Sanrizuka och befolkades av bönder som bestämde sig för att stoppa exproprieringen av deras mark. I fyra år dokumenterade filmmakaren Shinsuke Ogawa deras kamp som kulminerade i den tredje filmen: Den andra fästningens bönder. Här ser vi motståndet förvandlas till ett fältslag med kravallpolisen där bondkvinnor kedjar fast sig i improviserade barrikader och regeringsfientliga studenter som motsätter sig kriget ger sig in i kampen. Ogawas tålmodiga dokumentering av det växande motståndet [är] ett unikt samhällsdokument och en av de mest laddade protestfilmerna.” – Erik Barnouw, ”Documentary: A History of the Non-Fiction Film”, (Oxford University Press, 1974).

Om de medverkande

Benjamin Gerdes, högskolelektor i konst med fokus på rörlig bild vid Kungl. Konsthögskolan.

Markus Nornes, professor i asiatisk film, University of Michigan. Författare av ”Forest of Pressure: Ogawa Shinsuke and Postwar Japanese Documentary”. Tidigare koordinator vid Yamagata International Documentary Film Festival (Japan).

Tess Takahashi är en Torontobaserad akademiker, författare och programmerare, med inriktning på det politiska i experimentell rörlig bildkonst. Hon arbetar för närvarande med två böcker: ”On Magnitude”, som sätter konstnärers verk i relation till den enorma omfattningen av Big Data; och ”Impure Film (1968–2008)”, som hittar kopplingen mellan dokumentärfilm och konst. Hon ingår i det redaktionella kollektivet för ”Camera Obscura: Feminism, Culture, and Media”. Takahashis texter har publicerats där och i tidskrifter som bland annat Cinema Journal, Millennium Film Journal, Animation, MIRAGE och Cinema Scope.

Becca Voelcker är skribent och forskare och färdigställer för närvarande sin doktorsavhandling vid Harvard. Hennes forskning undersöker platsens politik i film och visuell kultur. Hon har levt i Storbritannien, Japan och i USA och bor nu i London. Voelcker kombinerar forskning och curering med att göra program för projekt, podcasts och att skriva för tidningar som Film Comment och Sight & Sound.

Bli medlem i Filmklubben!

Medlemskapet är gratis. Som medlem får du

  • Biljetter till reducerade priser.
  • Nyhetsbrev inför varje filmvisning.
  • Vara med i Facebookgruppen Filmklubben Moderna Museet. Där kan du ta del av extramaterial kring våra filmvisningar. Föreslå kommande filmklubbskvällar. Få och ge tips om filmer och filmvisningar. Knyta nya filmkontakter och söka samarbeten. Ställa frågor och diskutera film!

Bli medlem genom att skicka ett mail till filmklubben@modernamuseet.se med för- och efternamn samt mailadress som du vill ha nyhetsbrev till. Du behöver inte vara medlem för att delta i Filmklubbens visningar på plats i museet, men förboka din fria plats med ett mail till filmklubben@modernamuseet.se. För att ta del av livestream av vissa filmer behöver du vara medlem.

Hantering av personuppgifter

För att bli medlem i Filmklubben behöver vi hantera dina personuppgifter (namn och e-postadress). Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter: Moderna Museets integritetspolicy

Om Filmklubben

Filmklubben är platsen för film och samtal på fredagskvällar.

Filmklubben startade 2018 i sin nuvarande form, och visar filmer i gränslandet mellan konst- och dokumentärfilm, samt experimentfilmer. Ofta medverkar konstnären eller regissören i ett samtal efter filmen. Våren 2021 samarbetar vi med Kungl. Konsthögskolan.

Filmen har haft en given plats på museet sedan första början. Redan vid öppnandet 1958 fanns Moderna Museets Filmklubb. Där visades allt från barnfilm till de senaste experimentella konstfilmerna.

Under 90- och 00-talen presenterade museet internationella konstnärer i serien Samtida Film och Video. Andra filmvisningar har ofta skett i anknytning till museets utställningar eller i samarbete med Kungl. Konsthögskolan, Filmform, Cinemateket, Tempo dokumentärfestival, CinemAfrica, Stockholms Feministiska Filmfestival med flera.

Tidigare program: Filmklubben

Filmklubbens redaktion

Lena Essling, intendent, Catrin Lundqvist, intendent.

Kontakt

filmklubben@modernamuseet.se