Group 2
BirdConcert Oct. 23, 2005 (Carduelis carduelis Part 1) (19.45 mn)

Henrik Håkansson, BirdConcert Oct. 23, 2005 (Carduelis carduelis Part 1) (19.45 mn), 2005/2017 Performance på Royal Academy of Music, London, 2005. Projekt och film av Henrik Håkansson, beställd av Frieze ART Projects. Co-producerad av Galleria Franco Noero och The Modern Institute, Glasgow. Foto: Polly Braden. All rights reserved © Henrik Håkansson 2017.

Konst på Filosofisk natt

Konstnären Henrik Håkansson är specialinbjuden till Filosofisk Natt – En Andra Natur. Under kvällen kan du se två av hans filmer: BirdConcert (Carduelis carduelis) och The End. BirdConcert premiärvisas under kvällen, 12 år efter att den spelades in.

Plats på scen för en steglits

På Frieze Art Fair i London 2005 skapade Henrik Håkansson projektet BirdConcert Oct. 23, 2005 (Carduelis carduelis) Part 1. På The Royal Academy of Music uppträdde en ensam fågel, en steglits (Carduelis carduelis) som huvudnummer. Konserthallen, vanligtvis en plats för klassisk musik, fylldes den här kvällen med förväntan om att få höra steglitsens egna sång och typiska lockläten bestående av de upprepande ”tick tickeli tickelitt” som har gett arten dess namn. Konserten dokumenterades på film och den redigerade filmen BirdConcert (Carduelis carduelis) premiärvisas under Filosofisk Natt på Moderna Museet – 12 år efter steglitsens performance i London den 23 oktober 2005.

En flugas liv

The End filmades i juli 2006 och speglar ett moment av en flugas liv. Som installation med stumfilm och performance framfördes The End 2011 på the Modern Institute i Glasgow, med musik av John Coxon. Den nya film som visas under Filosofisk Natt är en ljudlagd version av dokumentationen från Sydneybiennalen 2014, ackompanjerad av Sydney Symphony Orchestra och The Female Voices of VOX . The End har hittills framförts som performance 2011 på The Modern Institute Glasgow, samt som konsert med Monte Carlo Philharmonic Orchestra i Monte Carlo 2016. The End i sitt slutgiltiga format som film visas här för första gången.

Håkansson låter de minsta djuren ta plats i konsten

Henrik Håkansson, konstnär utbildad på Konstfack i Stockholm, är amatörbiologen som flyttat sin fascination för naturen in i konstinstitutionerna. Inte sällan låter han de minsta djuren och insekterna få inta scenen, både bokstavligt och bildligt. Han placerar dem framför videokameror, ljudförstärkare och strålkastare och ibland tillsammans med symfoniorkestrar och sätter därmed fokus på de varelser vi samexisterar med, men alltför sällan ägnar någon uppmärksamhet.

Lång internationell karriär

Henrik Håkansson har en lång internationell karriär och har bland annat deltagit i dOCUMENTA (13) (2012), Sydneybiennalen (2014),Yokohama triennale (2011) The 8th Sharjah Biennial (2007), Biennale d’Art Contemporain de Lyon (2005), São Paulobiennalen (2004), Utopia Station på Biennalen i Venedig (2003)

Separat- och grupputställningar

Hans arbeten har visats i separat- och i grupputställningar på institutioner som Kunstverein Freiburg, Freiburg (2016); Lunds Konsthall (2012); Nouveau Musée National de Monaco (2010); The Power Plant, Toronto (2009); Museo Tamayo Arte Contemporáneo, Mexico DF (2008); Palais de Tokyo, Paris (2006); De Appel, Amsterdam (2003); Moderna Museet (2003); Secession, Vienna (2002); Kunsthalle Basel (1999); Kunstverein Hamburg (2003) och Barbican Centre, London (2000).

1997 var han Sveriges representant i Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen.

Henrik Håkansson (född 1968) bor i Berlin.

Pour Nous

Performance med musik av Pour Nous och visuals av Kliin

Pour Nous spelar gitarrbaserad drones/ambient musik. Loopar byggs upp med hjälp av gitarrer dränkta i effekter tillsammans med elektroniska ljud via laptop. Musiken är stundtals lågmäld men byggs långsamt upp till ett crescendo. Tillsammans till musiken skapas live visuals av Kliin som ligger bakom FLiM Stockholm.

Curator: Camilla Carlberg

Mer om programmet