Julia Margaret Cameron, The Mountain Nymph, Sweet Liberty, 1866

Händelserik kväll!

Vernissage, prisutdelning och föreläsning

8.11 2011

Välkommen till en händelserik kväll på Moderna Museet! Kvällen bjuder på vernissage för Moment – Ulf Rollof och En annan historia: Skrivet i ljus, prisutdelning Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2011 och föreläsning: J.M.W. Turner.

TISDAG 8 NOVEMBER 2011 KL 18-20

Kvällens program i sin helhet

18.30 Prisutdelning Moderna Museets Vänners skulpturpris

Prisutdelning av Moderna Museets Vänners skulpturpris 2011 tilldelas Sofia Hultén. Konstnärssamtal.
Plats: Samlingskorridoren

En annan historia: Skrivet i ljus

Nu visar Moderna Museet hela fotografins historia från 1840 fram till idag. Moderna Museets samling hängs under 2011 om med fokus på fotografi. Nu har vi nått tredje och sista steget: En annan historia: Skrivet i ljus (1840-1930)

Efter skulpturprisutdelningen ger intendent Anna Tellgren en introduktion till En annan historia: Skrivet i ljus.

18.30 Föreläsning med Tomas Björk

J.M.W. Turner: Måleri som passion. Tomas Björk är lektor i konstvetenskap vid Stockholms universitet
Plats: Auditoriet

19.30 Vernissage Moment – Ulf Rollof

Samtal mellan konstnären Ulf Rollof och intendent Iris Müller-Westermann.
Plats: Samlingen

Restaurangen är öppen till kl 21.
Fri entré till Samlingen från kl 18.
Utställningen Turner, Monet, Twombly: Sent måleri ordinarie entrépris.