
Moyra Davey, Les Goddesses, 2011 © Moyra Davey. Courtesy of the artist.
Känsla och förkroppsligande
Video av Moyra Davey och föreläsning med Mason Leaver-Yap
17.10 2017
Stockholm
Filmvisning och föreläsning
Datum: tisdag 17 oktober 2017
Tid: kl 14–19.30
Plats: Biografen, plan 2
Språk: Engelska
Pris: fri entré
Program
Kl 14.00–16.30 Video av Moyra Davey
Les Goddesses, 2011, 61 minuter
Notes on Blue, 2015, 28 minuter
Hemlock Forest, 2016, 42 minuter
Kl 17.30–19.30 Mason Leaver-Yap, Mediated Monologues
Om Moyra Daveys filmer
Les Goddesses (2011)
I Les Goddesses formas filmens innehåll medan Davey går fram och tillbaks i sin lägenhet och läser högt ur anteckningar hon skrivit och sedan spelat in. Filmen väver samman hennes fem systrars liv och personligheter med livsödena för döttrarna till den feministiska 1700-talsförfattaren och aktivisten Mary Wollstonecraft, vars Brev skrivna under en kort vistelse i Sverige, Norge och Danmark utkom för första gången 1796. Det är en märkligt intim, stundom pinsam föreställning, där den minimala men djupa klyftan mellan skriv- och talakt skapar en känsla av avstånd och närhet, intimitet och blockering.
Hemlock Forest (2016)
Hemlock Forest börjar med Daveys sökande efter ett optimalt filmämne men ställer också värdet av ett liv som levs mot värdet av ett liv som dokumenteras. Samtidigt undersöker hon sina egna konstnärliga strategier och jämför dem med den inflytelserika belgiska filmmakaren Chantal Akermans verk. Medan Davey gjorde Hemlock Forest tog Akerman sitt liv. Akermans oväntade död genomsyrade snart Daveys tankar och ledde till en bredare utforskning av filmmakarens biografi och hennes egen, blandat med mer universella teman som tvång, konstnärligt skapande, livet och dess gång.
Notes on Blue (2015)
The Walker Art Center beställde den 28 minuter långa videon Notes on Blue av Moyra Davey när Mason Leaver-Yap var Bentson Moving Image Scholar på centret. Daveys filmessä sammanflätar olika livshistorier – bland annat Derek Jarmans, poeten Anne Sextons, författaren Jorge Luis Borges’ och konstnärens egen – i en utforskning av blindhet, färg och identitet.
Om Moyra Davey
Moyra Davey (f. 1958 i Kanada) bor och arbetar i New York. Hennes verk har visats på Documenta 14, EMST – nationalmuseet för samtidskonst, Aten (2017), The Photographic I – Other Pictures, S.M.A.K., Gent (2017), Territories and Fictions: Thinking a New Way of the World, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid (2016), och Photo-Poetics, Kunsthalle, Berlin; Guggenheim Museum, NY (2015). Soloutställningar i urval: Hemlock Forest, Kunsthall Bergen (2016), life without sheets of paper to be scribbled on is masterpiece, Camden Arts Centre, London (2014), och Speaker Receiver, Kunsthalle Basel, Basel, Schweiz (2010). Hon är representerad i otaliga offentliga samlingar, bland annat The Whitney Museum of Art, New York, Tate Modern, London, och Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid.
Mediated Monologues av Mason Leaver-Yap
Mason Leaver-Yaps Mediated Monologues (Medierade monologer) är en ständigt skiftande föreläsningsstruktur som utforskar intimitetens relationer. Det kontinuerliga projektet – som omfattar upplevelser av vänskap, förlust och minne – reflekterar över de rum där intimitet uppträder (spontant eller på annat sätt) och över hur intimitet uttrycks verbalt och i publicerad/offentlig form.
Om Mason Leaver-Yap
Mason Leaver-Yap producerar texter, utställningar och evenemang i samarbete med konstnärer. Leaver-Yap har nyligen arbetat med Lizzie Borden, Jamie Crewe, Leslie Thornton, Lucy McKenzie och Atelier EB, Moyra Davey, Pat Hearn, Artists’ Campaign to Repeal the Eighth Amendment, Charlotte Prodger, James Richards, Beatrice Gibson med CAConrad och Eileen Myles, Marwa Arsanios, Yto Barrada, Pauline Boudry/Renate Lorenz, samt Renée Green. Leaver-Yap är baserad i Glasgow och Berlin.
Mer om Mason Leaver-Yap: https://leaveryap.wordpress.com
Kontakt: Lena Essling, intendent
I samarbete med Kungliga Konsthögskolan inom ramarna för Affect and Embodiment (Känsla och förkroppsligande), en kurs organiserad av Lisa Tan, gästprofessor i fri konst.