Författaren Klas Östergren

Klas Östergren Photo: Charlie Drevstam / Polaris

Klas Östergren läser ur ”Större trygghet aldrig fanns”

Björn Lövin – Den omgivande verkligheten

3.9 2022

”Större trygghet aldrig fanns” är en ny bok av Klas Östergren som ges ut av Polaris förlag i slutet av september. Hör författaren läsa stycken ur boken den 3 september. Boken och utställningen ”Björn Lövin – Den omgivande verkligheten”, har en otippad beröringspunkt i det fiktiva försäkringsbolaget ILAC och dess direktör John Löwenskjöld.

Klas Östergren såg Björn Lövins utställning ”In memoriam” på Liljevalchs konsthall för snart femtio år sedan och har alltsedan dess funderat kring den mytiske gestalten John Löwenskjöld och hans försäkringsrörelse ILAC. Författaren lärde känna Lövin i Paris tio år senare, när konstnären ägnades en stor paviljong på Centre Pompidou. Tanken att skriva någonting om Lövins verk har han haft i många år. Nu har det äntligen blivit av.

”L’Image”, som utställningen i Paris hette, har under våren och sommaren återuppstått, när Moderna Museet, drygt fyrtio år senare, rekonstruerat några av Björn Lövins installationer, däribland ”L’Image”. Även här har John Löwenskjöld och ILAC stark närvaro.

I boken ”Större trygghet aldrig fanns” följer vi en berättare som är upptagen med ett mord som inträffat på en flygplats i Tyskland flera decennier tidigare. Offret var svensken John Löwenskjöld, generalsekreterare för International Life Assurance Company, ILAC, ett försäkringsbolag utöver de vanliga, med heltäckande åtaganden och garantier om ett långt och lyckligt liv för sina kunder. Ett liv i fullständig trygghet.

Berättaren är själv uppvuxen i en familj som tagit del av ILAC:S förmåner. Utöver att söka svar på frågan om varför Löwenskjöld blev skjuten, får han också anledning att reflektera kring huruvida man verkligen kan försäkra sig mot all tänkbar olycka utan att skapa nya former av elände.

Författaren Klas Östergren står med ryggen mot en trävägg
Klas Östergren Foto: Charlie Drevstam / Polaris

Klas Östergren

Klas Östergren debuterade 1975 med romanen Attila, och har sedan dess givit ut tjugotalet romaner och samlingar med noveller och artiklar. Han har dessutom varit verksam som översättare av både prosa och dramatik, framför allt av Henrik Ibsens samtidsdramer – som samlats i två volymer – samt författare till både film- och tv-manus, bland dem ”Gustav III:s äktenskap”, ”Offer och gärningsmän” och ”Soldater i månsken”, de två senare i regi av Tomas Alfredson.

En dubbelsäng med rött överkast, sänglampor och små bord på båda sidorna.
Björn Lövin, L’image, installationsbild Moderna Museet, 2022 © Björn Lövin Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Ett bord och två stolar i ett litet kök

Björn Lövin – Den omgivande verkligheten

Med omsorgsfullt utvalda detaljer byggde konstnären Björn Lövin (1937-2009) upp fiktiva världar, likt filmscenografier, som besökaren själv kunde stiga in i. I utställningen ”Den omgivande verkligheten” har tre av Björn Lövins omfattande miljöer rekonstruerats.

Läs mer om utställningen här:
”Björn Lövin – Den omgivande verkligheten”

Björn Lövin, Konsument i oändligheten och Herr P:s penningar. Installationsbild, Moderna Museet, 1971 © Björn Lövin Foto: Erik Cornelius