Två barn målar i med penslar och färg i Verkstan.

Måleri i Verkstan. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Konstkurser för barn hösten 2020

3.11 2020

Möt konsten i museet tillsammans med en konstpedagog. I våra kurser för barn får kursdeltagarna se konsten i museet och prova olika konstnärliga tekniker, till exempel att måla med tempera och akryl eller teckna med blyerts och kol.

Skapa på Moderna Museet

Konstkurs ålder 6–9 år

Vår pedagog Rebecka inleder varje kurstillfälle med att visa ett eller flera konstverk från Moderna Museets samling. Vi arbetar med en samtalspedagogik där vi uppmuntrar till samtal och deltagande. Efter en visning går vi ner och skapar i ateljén. Varje tillfälle avslutas med en samling och bildanalys där deltagarna får sätta ord på de skapat. Om man tycker att det är många krångliga ord så kommer deltagarna att praktiskt få lära sig de olika namnen på konstnärsmaterial och verktyg. Ingen förkunskap behövs! Varje tillfälle är 2h. Allt material ingår.

Dag: lördagar 7 november–12 december 2020
Tid: kl 10–12
Ålder: 6–9 år
Plats: Zon, plan 2
Kostnad: 2200 kr
Konstpedagog: Rebecka Stone
Antal: 12 personer

Kursplan

Kurstillfälle 1: lördag 7 november
Vi lära känna Moderna Museet. Vi titta på olika teckningar och skisser ur samlingen. I verkstan Zon får du prova att arbeta med blyerts och kol på papper.

Kurstillfälle 2: lördag 14 november
Vi tittar på färger och måleri i samlingen och vi arbetar med vattenfärg och utforskar att blanda färg.

Kurstillfälle 3: lördag 21 november
Vi tittar på måleri och möbler, vad är en ateljé? Vi målar med akrylfärg på duk. Vi inspireras av ett stilleben.

Kurstillfälle 4: lördag 28 november
Vi tittar på måleri och fortsätter att arbeta med våra konstverk.

Kurstillfälle 5: lördag 5 december
Vi tittar på skulptur och skapar med lera.

Kurstillfälle 6: lördag 12 december
Vi ser på hur konsten hänger på Moderna Museet. I Zon skapar vi en egen utställning som avslutning. Du får ta hem alla konstverk som du skapat!

Hur arbetar en konstnär?

Konstkurs ålder 9–12 år

Här får du som deltagare prova på att arbeta i Giacomettis ateljé. Under sex tillfällen får du lära dig om Moderna Museets samling och olika konstnärsmaterial.

Vår pedagog Snezana inleder varje kurstillfälle med att visa ett eller flera konstverk i Moderna Museets samling. Vi arbetar med en samtalspedagogik där vi uppmuntrar till samtal och deltagande. Efter en visning går vi ner och skapar i ateljén. Varje tillfälle avslutas med en samling och bildanalys där deltagarna får sätta ord på de skapat. Om man tycker att det är många krångliga ord så kommer deltagarna att praktiskt få lära sig de olika namnen på konstnärsmaterial och verktyg. Ingen förkunskap behövs! Varje kurstillfälle är 2h. Allt material ingår.

Dag: tisdagar 3 november–8 december 2020
Tid: kl 17–19
Ålder: 9–12 år
Plats: Verkstan (Giacomettis ateljé), plan 2
Kostnad: 2200 kr
Konstpedagog: Snezana Vucetic Bohm
Assistent: Sakina
Antal: 12 personer

Kursplan

Kurstillfälle 1: tisdag 3 november
Vi lära känna Moderna Museet. Vi tittar på olika teckningar och skisser ur samlingen. I Giacomettis ateljé får du prova att arbeta med en ritbräda på staffli, papper, penna och kol.

Kurstillfälle 2: tisdag 10 november
Vi tittar på färger och måleri i samlingen och vi arbetar med vattenfärg och utforskar att blanda färg vid staffli.

Kurstillfälle 3: tisdag 17 november

Kurstillfälle 4: tisdag 24 november
Vi tittar på måleri och fortsätter att arbeta med våra konstverk.

Kurstillfälle 5: tisdag 1 december
Vi tittar på skulptur och skapar med lera i ateljén på en kavalett.

Kurstillfälle 6: tisdag 8 december
Vi tittar på hur man hänger konsten på Moderna Museet. I ateljén skapar vi en egen utställning som avslutning. Du får ta hem alla konstverk som du skapat!

Skapa fritt på Moderna Museet

Konstkurs måleri och skulptur ålder 13–19 år

Kursen är till för dig som vill skapa fritt. Vi tittar på konsten i museet och gör våra egna bilder med hjälp av konstnären och pedagogen Malin Hillberg. Vi provar på olika material och tekniker. Skapandet utgår i från deltagarens egna idéer. Allt material ingår.

Dag: tisdagar 3 november–15 december 2020
Tid: kl 17–19