La Substance, but in English. Foto: Charles Roussel

En föreställning av Mårten Spångberg

2.5 2014 – 3.5 2014

La Substance, but in English är en storskalig, 4 ½ timmar lång föreställning för åtta dansare, en sångare och en grupp performers.

2 maj 2014 kl 19–23.30
3 maj 2014 kl 16–20.30

Biljetter: Biljetter finns att köpa här, men kan även köpas i museets entrékassa.
Pris: 150 kr, reducerat pris 120 kr. Inklusive entré till museet.

Tillsammans bebor och producerar de ett landskap som förvandlas till en oändlig och samtidigt instabil plats, en saklighet utan egenskaper. Dess skapare är Mårten Spångberg, koreograf och konstnär som under de senaste 15 åren omprövat och utvidgat dansen som konstnärligt medium. I La Substance, but in English, vill han kringgå det performativa – själva uppvisandet – och låta dansen bara hända. Föreställningen ställer frågor om hur dans kan uppstå i ett museum och hur den påverkas av mötet med museets rumsliga och tidsliga förutsättningar och sociala, ekonomiska och estetiska konventioner. Och om dansen i sin tur kan erbjuda museet möjligheter att omvärdera sin förståelse av rumslighet och tid, av publik och offentlig plats.

Med utgångspunkt i konceptuell dans som framhäver dansen som medium kan La Substance, but in English betraktas som ett koncept, ett slags maskineri som genererar upplevelser och tar med betraktaren på en resa. Mårten Spångberg föreslår dans och upplevelse som objekt genom att böja och remixa samtida förhållningssätt till uppmärksamhet och närvaro. Hans verk skiljer sig från de mer standardmässiga referenserna till högt och lågt, även om La Substance… innehåller både populär- och undergroundkultur och 2010-talets alla typiska produkter, tekniker och sociala beteendemönster, online och irl.

La Substance, but in English föreslår att museibesökaren år 2014 inte i första hand kommer för att titta på utställda skulpturer eller målningar, utan för att investera i sig själv som subjekt, få en upplevelse och uppnå en tillhörighet.

”Det e lixom en slo-mo make-over som blir mer och mer suddig, helt over-the-top på serious men utan anledning. En dans som losar attityden, slår över och blir typ slime eller en old-school Dieseljacka, som inte vet om den är ett par surfer-shorts eller nåt man kan röka. Och just därför blir dansen en själv-generativ variation oavhängig publikens närvaro, men som ändå är bjussig som en beach, ett gruppsex-häng eller en skype-chat. Typ lite hemma-magi eller hobby som långsamt faller sönder, går in i det och allt är så klart.”

Mårten Spångberg

Mårten Spångberg om La Substance, but in English

Om Mårten Spångberg

Av och med Aron Blom, Linda Blomqvist, Ludvig Daae, Yoann Durant, Emma Kim Hagdahl, Sandra Lolax, Linnea Martinsson, Pontus Pettersson, Mårten Spångberg, Rebecka Stillman, Hanna Strandberg, Marika Troili.

Kontakt: Camilla Carlberg, intendent

Mer om programmet