Scandinavian Pain, 2006-2012 © Ragnar Kjartansson Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet 2021

”Scandinavian pain” och Nobel week lights

Guidad visning på Skeppsholmen

7.12 2021 – 10.12 2021

Stockholm

Utomhusfestivalen Nobel Week Lights äger rum i Stockholm mellan 4 och 12 december. Följ med på en guidad visning där vår intendent Camilla Carlberg berättar om de spännande verk som lyser upp i mörkret på Skeppsholmen. Upplev och lär dig mer om bland annat den isländske konstnären Ragnar Kjartanssons välkända verk ”Scandinavian Pain”.

Förra året lanserades Nobel Week Lights, en utomhusfestival för ljuskonst, under Nobelveckan i Stockholm. Nu är det dags igen, och i år installeras fyra verk på Skeppsholmen. Följ med på en guidad visning runt om på ön; på Skeppsholmsbron, i vattnet, på Östasiatiska museet – och så förstås hos oss på Moderna Museet.

Precis som förra året har verken har en koppling till någon av de upptäckter som gjorts inom ramen för Nobelprisen. Moderna Museets bidrag till festivalen är Ragnar Kjartanssons verk ”Scandinavian Pain” (2006-2012), en blinkning till litteraturpriset och framförallt den generation författare som var verksamma när Nobelpriset i litteratur instiftades. Men även senare Nobelpristagare i litteratur, som till exempel författaren och ledamoten i Svenska Akademien, Pär Lagerkvist.

Under den guidade visningen kommer du också att få se och lära dig mer om ljusverk av konstnärerna Simon Hagegård, Henric Strömberg och Ivan Wahren (”Supernova”), Cecilia Ömalm (”B12”) och Alexander Salvesen (”Sender-Receiver”).