Moderna Museet i Stockholm sett från baksidan

Museums of the World

En paneldiskussion

3.3 2015

En paneldiskussion med överintendent Daniel Birnbaum, Professor Bruce J. Altshuler, New York University, Museichef Beatrix Ruf, Stedelijk Museum, Amsterdam och adjungerad kurator Jasper Sharp, Kunsthistorisches Museum, Wien.

Tribuna of the Uffizi

Johan Zoffany
The Tribuna of the Uffizi, 1772-8
Royal Collection, Windsor

Begreppet ”museum” omfattar idag en stor mängd olika slags institutioner spridda över hela världen. Genom sin långa historia har museet fungerat som en institution där nästan alla aspekter av mänskligt vetande, skapande och erfarenhet bevarats och förmedlats genom generationer. Men hur ska vi i dagens globaliserade och digitala informationssamhälle betrakta denna institution, som i sig självt utger sig kunna förstå nästan vad som helst? Vilka frågor väcker museet som idé idag, och hur kan framtidens museer formas utifrån både historisk erfarenhet och nya tiders ändrade förutsättningar?

Museums of The World är ett projekt initierat av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse där forskare, experter, yrkesverksamma och journalister samlas för att starta en diskussion om de fundamentala aspekterna av museets idé. Såväl konsekvenserna av dess historiska utveckling som dess roll som skapare av kunskap och värderingar analyseras genom att samla olika slags expertis och erfarenhet relaterad till museet. Projektet är en del i stiftelsens pågående arbete med att främja spridningen av akademisk kunskap inom humaniora och samhällsvetenskap.

Ett samarbete mellan Moderna Museet och Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse.

Camilla Carlberg