Tuija Lindström, Handen, 1983 Reprofoto: Moderna Museet © Tuija Lindström

Queera blickar i Sömnlösa nätter

Guidad visning

15.12 2023

Följ med på en guidad visning i samlingsutställningen ”Sömnlösa nätter – Från 1980-talet i Moderna Museets samling” med fokus på identitet, blickar och queera liv. Kulturvetaren Emil Åkerö visar och berättar om konstnärer som Matts Leiderstam, Tuija Lindström, David Wojnarowicz och Robert Mapplethorpe.

I utställningen ”Sömnlösa nätter” ser vi hur viktiga händelser som präglade 1980-talet gestaltas konstnärligt i fotografi, skulptur, måleri och film. Hit hör Berlinmurens fall och Internets lansering. I konst- och kultursammanhang blir även aidskrisen påtaglig, och många konstnärer påverkades starkt av både sjukdomen och den homofobi som följde.

Utifrån konstverk av konstnärer som Matts Leiderstam, Tuija Lindström, David Wojnarowicz och Robert Mapplethorpe visar Emil Åkerö, konstvetare med en bakgrund inom hiv-prevention, hur konstnärerna gestaltade samkönade begär och hiv som tema.

foto av två stående brädor i utställningsrum
Matts Leiderstam, Rekonstruktion, 1989–2016 Foto: Tobias Fischer/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023