Sidor från Olafur Eliasson: Verklighetsmaskiner/Reality machines, 2015. Foto: Studio Olafur Eliasson

Irma Boom & Hall of Femmes

Samtal i samband med utställningen Verklighetsmaskiner/Reality machines

20.11 2015

I samband med utställningen Olafur Eliasson: Verklighetsmaskiner ger Moderna Museet ut en bok med samma namn. Boken är ett unikt samarbete mellan Irma Boom, en av världens främsta grafiska formgivare, och Olafur Eliasson. Boken släpps i samband med samtalet mellan Irma Boom och Hall of Femmes.

Irma Boom har mottagit många priser, gjort hundratals böcker varav 100 återfinns i MoMAs permanenta samling i New York. Irma Boom kommer att presentera några av sina projekt och föra ett samtal med Hall of Femmes.

Hall of Femmes består av Samira Bouabana och Angela Tillman Sperandio. Projektet grundades 2009 och går ut på att uppmärksamma kvinnor verksamma inom art direction och design. Det innefattar föreläsningar, utställningar, intervjuer och publicerandet av bokserien Hall of Femmes, där olika ikoniska designers och hennes arbete porträtteras genom djupintervjuer.

Kontakt: Karin Malmquist, intendent

Olafur Eliasson: Verklighetsmaskiner/Reality machines visas på Moderna Museet i Stockholm 3 oktober 2015–17 januari 2016.