Skandal! Symposium om konst och etik

Stockholm fredag 3 december 2010
Biografen, Moderna Museet, Stockholm
På engelska
Fri entré

Symposiet vill initiera en diskussion som reflekterar kritiskt kring de föreställningar om etik som idag återfinns i olika sammanhang med koppling till kulturområdet:

– Finns det något sådant som en bra censur?

– Hur kan vi definiera den hårfina gränsen mellan etik och moral?

– Hur långt kan man gå med provokationer inom konsten utan att den blir cynisk och kränkande?

– I vilken utsträckning är etiska beslut en del av den dialogiska konsten?

– Vilket är förhållandet mellan våld och provokativ exploatering i bilder i populärmedia och i konsten?

Choir

Program

10.30 Välkomsthälsning av John Peter Nilsson (intendent, Moderna Museet i Stockholm)

10.45 Introduktion av Nina Möntmann (curator och författare, professor i konstens teori och idéhistoria vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm)

11.00 Degenerate Art Scandals. Populism and The Political Use of Art Scandals av Måns Wrange (konstnär, rektor för Kungliga Konsthögskolan i Stockholm)

11.45 Ethics in Cultural Undertakings: Can Culture Do Evil? Av Ronald Jones (konstnär, kritiker och professor i interdiciplinära studier, The Experience Design Group, vid Konstfack i Stockholm)

12.30 Lunch

13.30 An imaginary protest march is better than no protest? Notes on an attempt to act politically within the realms of aesthetics av Petra Bauer (konstnär baserad i Stockholm) och Annette Krauss (konstnär baserad i Utrecht)

14.30 Disobedience as Act of Responsibility /Response – ability. Curatorial Tactics in the Conflict Zone av Galit Eilat (chef för Israeli Center for Digital Arts i Holon/curator vid Van Abbemuseum, Eindhoven)

15.30–16.15 Samtal mellan Simon Critchley (professor i filosofi på The New School, New York) och Nina Möntmann

Symposiet organiseras av Nina Möntmann och har möjliggjorts tack vare forskningsmedel från Kungl. Konsthögskolan och stöd från Moderna Museet.