En målning i rött och gult med en liten barnliknande figur i mitten

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide), Four Months, Four Million Light Years (Fyra månader, fyra miljoner ljusår). Stillbild ur film, 2020

Tobias Hübinette & Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Four Months, Four Million Light Years

11.11 2022

Sara Sejin Changs (Sara van der Heide) shamanistiska filminstallation ”Four Months, Four Million Light Years” – som öppnar samma dag som detta evenemang – blottlägger de koloniala narrativen bakom transrasial och transnationell adoption. Lyssna på ett samtal mellan konstnären Sara Sejin Chang och Tobias Hübinette, docent i interkulturell pedagogik vid Karlstads universitet, modererat av Moderna Museets intendent Hendrik Folkerts.

Sara Sejin Changs (Sara van der Heide) ”Four Months, Four Million Light Years” presenteras som en shamanistisk helande resa och är en hyllning till alla som har blivit avskurna från sina anhöriga och sina rötter. Verket tar upp de koloniala narrativen bakom transnationell och transrasial adoption, och specifikt de historiska relationerna mellan Nederländerna och Korea.

Transnationell adoption har sedan 1960-talet varit vanligt förekommande i Sverige. Först på senare år har en mer omfattande debatt vuxit fram kring de många allvarliga missförhållanden som har avslöjats i samband med transnationella adoptioner, med forskaren och författaren Tobias Hübinette som en av de viktigaste kritiska rösterna i denna diskussion. Hübinettes forskning ger oss möjlighet att förstå transnationell adoption inom ett bredare fält utifrån frågor om ras, migration och vithet i det svenska samhället.

Varmt välkommen att lyssna på samtalet mellan konstnären Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) och Tobias Hübinette, modererat av Moderna Museets intendent Hendrik Folkerts. Se gärna Changs verk ”Four Months, Four Million Light Years” före samtalet.

Två personer i ett snöigt landskap

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Den koreansk-nederländska konstnären Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) har sedan slutet av 1990-talet skapat mångfacetterade verk som inkluderar flera olika format och medier, däribland film, text, omslutande film- och ljudinstallationer, performance och måleri. Chang kombinerar andlig frambesvärjelse, historisk forskning och blottläggande av koloniala narrativ, och skapar verk som fungerar som historisk reparation, helande och tillhörighet. Chang ifrågasätter eurocentriska system för kategorisering och rasifiering och hur det präglar och tränger in i alla nivåer av såväl livet som det samtida västerländska samhället. Hennes verk kan ses som poetiska och intima gester där ett metakosmiskt och inkluderande förhållningssätt till modernitet är centralt, som transformerar betydelsen av värde och tid, och som överskrider det biografiska och personliga.

Sara Sejin Changs (Sara van der Heide) senaste separatutställningar är bl.a. Four Months, Four Million Light Years, ARGOS center for audiovisual arts, Bryssel (2021), och The Mother Mountain Institute, CASCO Art Institute, Utrecht (2021). Hon har deltagit i Busanbiennalen, Busan (2022), 11:e Berlinbiennalen Biennale (2020), 5:e Dhaka Art Summit (2020) samt 13:e Sharjahbiennalen, Beirut, och Contourbiennalen, Mechelen (2019).

Tobias Hübinette

Tobias Hübinette är docent i interkulturell pedagogik på Karlstads universitet. Hans forskning fokuserar på kritiska ras- och vithetsstudier, visuella studier och postkolonial teori, kulturstudier och kritisk teori, adoptions- och migrationsforskning samt koreanologi och asienforskning. Hans senast böcker är bland annat ”Svensk rasism under efterkrigstiden. Rasfrågor och rasdiskussioner i Sverige 1946–1977” och ”Adopterad. En bok om Sveriges sista rasdebatt”, båda utgivna 2021.