Installation av Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide), Four Months, Four Million Light Years (Installationsvy) 11th Berlin Biennale, KW Institute for Contemporary Art, 2020. Courtesy Sara Sejin Chang (Sara van der Heide); photograph: Silke Briel

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Four Months, Four Million Light Years

11.11 2022 – 20.8 2023

Samlingen

“Four Months, Four Million Light Years” (Fyra månader, fyra miljoner ljusår) är en läkande shamansk resa genom tid och rum. Den fängslande filminstallationen behandlar de koloniala narrativen bakom internationella och rasöverskridande adoptioner, och specifikt de historiska relationerna mellan Nederländerna och Korea.

Etsningen “Een Schaman ofte Duyvel-Priester in’t Tungoesen lant” (En shaman eller djävulspräst från Tungusstammarnas land, 1692) av holländaren Nicolaes Witsen, fungerar i “Four Months, Four Million Light Years” som en central utgångspunkt för en spirituell resa genom tid och rum. Detta koloniala grafiska blad är den första västerländska avbildningen av en shaman. Det markerar början på en lång historia av vita människors rasifierierande och infantiliserande beskrivningar av asiatiska människor och missionärers våldsamma utrotning av shamanistiska kulturer.

Utställningen rör sig via det samtida holländska samhället och de 3418 holländska soldater som deltog i Koreakriget (1950-1953) till tidiga koloniala holländska beskrivningar av asiatiska människor.

En målning i rött och gult med en liten barnliknande figur i mitten
Sara Sejin Chang (Sara van der Heide), Four Months, Four Million Light Years (Fyra månader, fyra miljoner ljusår). Stillbild ur film, 2020
“Four Months, Four Million Light Years” är en hyllning till alla som blivit avskurna från sina mödrar, fäder, familj, förfäder, land, kultur och andar.

Verktitelns “fyra månader” refererar till en lag som krävde att ett barn måste ha bott på koreanskt barnhem i minst fyra månader för att kunna adopteras bort av den lukrativa och rasöverskridande adoptionsindustrin. Denna industri växte och frodades efter Koreakriget och fortsätter att verka utifrån samma koloniala synsätt som för 300 år sedan. Enbart i Nederländerna har ca 40 000 människor adopterats från södra halvklotet, ofta genom barntrafficking och förfalskade dokument.

Textil, pappersbanderoller och teckningar omger en videoprojektion där shamaniska dikter, sånger och visioner åkallar förfäders stöd. Verket är en hyllning till alla som blivit avskurna från sina mödrar, fäder, familj, förfäder, land, kultur och andar.

Sverige är ett av de länder med högst antal internationella adoptioner i världen, särskilt från Korea. Efter den nederländska regeringens beslut att stoppa internationella adoptioner den 8 februari 2021 meddelade den svenska regeringen att den skulle utreda missförhållanden vid adoptioner genomföra från 1960-talet fram till 1990-talet.

målning

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Den koreansk-nederländska konstnären Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) har sedan slutet av 1990-talet skapat mångfacetterade verk som inkluderar flera olika format och medier, däribland film, text, omslutande film- och ljudinstallationer, performance och måleri. Hon kombinerar andlig frambesvärjelse, historisk forskning och blottläggande av koloniala narrativ, och skapar verk som fungerar som historisk reparation, helande och tillhörighet.

Chang ifrågasätter eurocentriska system för kategorisering och rasifiering och hur det präglar och tränger in i alla nivåer av såväl livet som det samtida västerländska samhället. Hennes verk kan ses som poetiska och intima gester där ett metakosmiskt och inkluderande förhållningssätt till modernitet är centralt, som transformerar betydelsen av värde och tid, och som överskrider det biografiska och personliga.

Sara Sejin Changs (Sara van der Heide) senaste separatutställningar är bl.a. Four Months, Four Million Light Years, ARGOS center for audiovisual arts, Bryssel (2021), och The Mother Mountain Institute, CASCO Art Institute, Utrecht (2021). Hon har deltagit i Busanbiennalen, Busan (2022), 11:e Berlinbiennalen Biennale (2020), 5:e Dhaka Art Summit (2020) samt 13:e Sharjahbiennalen, Beirut, och Contourbiennalen, Mechelen (2019).

Medverkande

Konstnär, regissör, akvarell, kamera, redigering, text, trummor, berättarröst, ljud: Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)
Låtkompositör, sång: Yan Vandenbroucke
Koreanskt slagverk: Leslie Maes
Koreansk sång: Jungrak Choi
Ljud: Céline Gillain
Kostym: Lila John
Digital färgkorrigering: Paul Millot
Klinisk psykolog: Miranda Ntirandekura Aerts
Ett särskilt tack till: Schamanerna Aminaa, Kyugagaa, Eden-Ochi, Umbaan, Saintsetseg från Darkhat och mudang Jen Bosalnim från Sydkorea
Med stöd från: Mondriaan Fonds, GRIMONSTER residence, Sydkoreas kulturcenter i Bryssel, Nederländernas ambassad
Samproduktion: Kunstenfestivaldesarts, 11:e Berlinbiennalen.

Ett skepp
En val