Diedrich Diederichsen (Foto: Joachim Gern) och Caitlin Woolsey

Två röster om Katalin Ladiks ljudpoesi

Samtal

28.2 2025

Stockholm

Fördjupa dig i Katalin Ladiks banbrytande ljudpoesi i ett samtal mellan den kände konstkritikern Diedrich Diederichsen och konsthistorikern Caitlin Woolsey, expert på avantgardets ljudlandskap. Utställningen ”Ooooooooo-pus” lyfter fram Ladik som en av de kvinnliga pionjärerna inom experimentellt ljud i samtidskonsten.

Katalin Ladiks utställning ”Ooooooooo-pus” är fylld av ljud – sedan 1960-talet har hon varit en pionjär inom experimentell ljudpoesi. Hennes verk är provocerande och erotiska, roliga och absurda, och uppfriskande i hur de leker med språket och utmanar hur vi uppfattar det genom lyssnande.

Ladik var inte ensam om att experimentera med ljudpoesi utan ingick i en internationell rörelse av främst kvinnliga konstnärer som utforskade de materiella och konceptuella villkoren för performance, partitur och kroppen. Det är inte förvånande att hon ofta kallades för ”Balkans Yoko Ono”. Bland hennes internationella själsfränder finns Ana Mendieta, Hannah Wilke, La Monte Young och många konstnärer förknippade med Fluxusrörelsen.

Hör konstkritikern Diedrich Diederichsen och konsthistorikern Caitlin Woolsey när de delar med sig av sina perspektiv på Ladiks unika förhållningssätt till ljud som konstnärlig form och hur hennes arbete knyter an till sina internationella motsvarigheter.

Medverkande

Diedrich Diedrichsen är konstkritiker och författare som har specialiserat sig på den experimentella ljudpraktikens historia inom bildkonsten. Han var redaktör och senare utgivare av musiktidningar på 1980-talet (”Sounds”, Hamburg; ”Spex”, Köln). På 1990-talet var han föreläsare och gästprofessor vid universitet i Pasadena, Offenbach am Main, München, Weimar, Giessen, Gainesville, St. Louis och Los Angeles. Från 1998 till 2007 var Diedrichsen professor i konst- och designteori vid Merz Academie, Stuttgart, och blev 2006 professor i samtida konstteori och kommunikation vid Konsthögskolan i Wien.

Caitlin Woolsey är en konsthistoriker som i sin forskning fokuserar på det historiska sammanflödet av bildkonst, ljud, performance och media från 1950 till i dag. Hon är biträdande chef för Research and Academic Program vid Clark Art Institute i Williamstown, Massachusetts, och föreläser vid Williams Graduate Program in the History of Art. Hon har en doktorsexamen i konsthistoria från Yale University och har tidigare arbetat på Guggenheim Museum, National Gallery of Art, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden och Beinecke Rare Book & Manuscript Library.

Katalin Ladik, Poemim, 1978/2016 © Katalin Ladik. Foto: My Matson/Moderna Museet
Katalin Ladik, Yu Hymn, 1973 Ludwig Museums samling, MoCA, Budapest. Foto: József Rosta/Ludwig Museum © Katalin Ladik

Kalender

  • Samtal
  • På engelska

Två röster om Katalin Ladiks ljudpoesi