Varför är vi inte i paradiset?

14.3 2009 – 5.4 2009

Stockholm

Sedan 2006 har poeterna Ann Jäderlund och Magnus William-Olsson samt konstnärerna Mikael Lundberg och Agnes Monus regelbundet träffats för att diskutera var gränserna går mellan konst och litteratur. Samarbetet presenteras i form av en genreöverskridande presentation i samlingen där objekt, bilder, texter, uppläsningar och diskussioner samverkar.

Huruvida människan till sin natur är ond eller god är en av mänsklighetens eviga frågeställningar. Det är en överväldigande fråga och de fyra poeterna och konstnärerna har inga svar. Det är tanken på och vägen till sanningen som är svaret.

Därför är själva processen som lett fram till deras presentation mer än vanligt angelägen. Samarbetet tar formen av en genreöverskridande presentation i Moderna Museets korridor utanför samlingen i vilken objekt, bilder, texter, uppläsningar och diskussioner samverkar. Naturligtvis bildar mötet mellan ord och bild en utgångspunkt. Hur närmar man sig och hur uppfattas tankar och känslor kring existensens djupaste villkor beroende på uttrycksform? Spelar det någon roll vilken form som används?

Förutom projektets överskridande karaktär fängslas jag av uppriktigheten. I en tid av fräck flärd och tillfälligt trams är det någon som tilltalar mig på riktigt. Bilderna och orden har ingen återvändo. De finns till där för att tas på allvar. Vare sig vi gillar det eller ej.

Lör 14 mars kl 15
Öppning och presentation av John Peter Nilsson, intendent Moderna Museet. Poesiläsning av Ann Jäderlund och Magnus William-Olsson.

Sön 22 mars kl 15
Föreläsning: Marcia Cavalcante-Schuback, Före födelse, efter döden – eller livet som skiss. Efterföljande samtal med Ann Jäderlund, Agnes Monus, Magnus William-Olsson och Mikael Lundberg.

Sön 29 mars kl 15
Inledande presentation av Ann Jäderlund. Poesi-läsning av Helga Krook och Gunnar Wærness.

Sön 5 april kl 15
Inledande presentation av Magnus William-Olsson. Poesiläsning av Ann Hallström och Lennart Sjögren.

John Peter Nilsson, Intendent Program
Jo Widoff, Assisterande Intendent