Moderna Museet presenterar för första gången den argentinske konstnären Adrián Villar Rojas i Norden. Villar Rojas jämför sin egen praktik med ett virus, som lever i och av konstvärlden. Hans verk är sällan uttalat politiska, men har en ideologisk sprängkraft utifrån hur de produceras och samtidigt faller vid sidan av en gängse ekonomi. Tiden som den katalysator vilken all materia reagerar på är central för hela Villar Rojas arbetssätt. Hans verk i organiska material har alla ett radikalt avslut – som i dramatiken eller livet självt – de gror, förändras och faller sönder.
”Utställningen vi gör på Moderna Museet är full av ovissheter. Jag är väldigt intresserad av idén om vad som skulle vara det sista konstverket. Kvarlevorna av konst, inte ruinerna av framtiden.”
Adrián Villar Rojas
Adrián Villar Rojas (född 1980) är baserad i Rosario, Argentina, men arbetar på ständigt resande fot med ett team av medarbetare. Efter det inledande konceptuella arbetet inför ett projekt, ställs ett team samman som ibland arbetar månader i streck på den aktuella platsen. Många av medarbetarna har en bakgrund som konstnärer och hantverkare; var och en bidrar till processen utifrån sin kreativitet. Villar Rojas förskjuter dynamiken i sin nomadiska ateljé till att närma sig en teaterscen eller filminspelning, och har själv beskrivit sin roll som konstnärlig ledare eller regissör. Han rollsätter och skriver in medarbetarna i verkets eget narrativ; samtidigt som han ifrågasätter och utmanar föreställningar om ägande och upphovsmannaskap.
Villar Rojas är mest känd för sina platsspecifika, ofta monumentala verk i obränd lera och användandet av organiska material, som mossa eller frukt som integreras med till exempel sneakers, bestick och läsplattor. Villar Rojas bygger världar vi aldrig sett förut, platser där vi aldrig varit. Han beskriver sitt arbete som en organisk process. En tankegång kanaliserad via samtalspartners och medarbetare växer till ett verk, en utställning, en inkluderande performance. Allt är verket – från idé och experiment till produktion och förödelse.
Adrián Villar Rojas verk gör en elliptisk tidsresa som upphäver idén om det färdiga, avslutade verket. Hans objekt inleder en rörelse mot upplösning i samma ögonblick de tillkommer, men de kan också betraktas som helt nya i sina olika stadier. Här pågår också en annan alkemiskt förädlande förvandling, i hur de enkla materialen blir till klenoder, säger Lena Essling, curator.
I Fantasma möter vi en förhöjd museimiljö vars öververkliga proportioner och artificiella ljus kunde gränsa mot ett mausoleum. En iscensättning formad av slutna kammare och blindgångar, rumsliga såväl som ideologiska, centrerade kring en samling sällsamma föremål i metamorfos. Utställningen Fantasma (spöke på spanska) rymmer flera aspekter av minne och frånvaro. I fokus finns spårandet av alla de minnen som formar och omger ett objekt, där varje verk kan förstås som ett slags inspelningsverktyg som lagrar erfarenheter. Fantasma iscensätter också en annan av Villar Rojas besattheter – försvinnandet. Inte minst vad gäller tomrummet efter alla de konstnärliga projekt som inte längre finns i sinnevärlden, utan reducerats till hågkomst och dokumentation.
Adrián Villar Rojas – Fantasma inkluderar installationer, fotografi, objekt och film. Flera av verken har producerats särskilt för utställningen. Här presenteras ett antal verk och delar av serier, däribland A War on Earth (2015), Pieces of the People We Love (2007), Ghost (2015), Two Suns (2015) och The Theatres of Saturn (2014).
Curator: Lena Essling
Co-Curator: Matilda Olof-Ors
Vernissage
Fredag 24 april 2015 kl 18–20
Kl 18.30 hälsar museichef Daniel Birnbaum välkommen. Därefter introduktion av curator Lena Essling och co-curator Matilda Olof-Ors, följt av samtal med Adrián Villar Rojas.
Moderna Bar är öppen från kl 17 med klubb Mums Mums. Fri entré.