Raed Yassin

Akram Zaataris filmval

Tre klassiska filmer valda av Akram Zaatari visas i samband med utställningen. Fritt inträde, men begränsat antal platser.

Fredag den 20 mars kl 18 i Biografen

OBS filmen är helt och hållet på franska, inga undertexter.

Une Sale Histoire (A Dirty Story), Jean Eustache, 1977, 50 min, Frankrike

Två olika versioner av samma händelseförlopp, första versionen iscensatt med skådespelare, den andra en intervju med den faktiska personen. En man berättar för sina bekanta om när han inne på ett café upptäckte ett titthål in till damernas toalett och hur han därmed blev besatt av att titta på kvinnliga könsorgan. Hans bekanta ställer frågor, diskuterar och kommer fram till slutsatser kring ämnet sex. En intervju följer sedan då den faktiske mannen, utan manus, berättar om den verkliga upplevelsen.

Filmen introduceras av Catrin Lundqvist, intendent, på svenska och franska.
Fritt inträde. Efterhäng i Moderna Bar, öppen till 23.

Fredag den 13 mars kl 18 i Biografen

OBS! Filmen är helt och hållet på italienska, inga undertexter.

Rosselini

La Macchina ammazzacattivi

La Macchina ammazzacattivi (The Machine to Kill Bad People), Roberto Rosselini, 1952, 80 min, Italien

I en liten italiensk stad får fotografen Celestino besök av en demon som ger honom gåvan att kunna döda med sin kamera. Till en början använder Celestino bara sin gåva till att döda människor ur den rika och manipulativa överklassen, allt i förmån för de mindre lyckligt lottade. Celestinos personliga intressen får dock alltmer överhanden. Filmen länkar samman Rossellinis tidigare neorealistiska verk med hans senare mer poetiska.

Filmen introduceras på svenska och engelska av Catrin Lundqvist, intendent, och på italienska av Olga Krzeszowiec, utställningsassistent.
Fritt inträde. Efterhäng i Moderna Bar, öppen till 23.

Lördag den 7 mars kl 15 i Auditoriet

Sharif Sehnaoui
Sharif Sehnaoui

Musikerna Raed Yassin och Sharif Sehnaoui tolkar Shadi Abdel Salams film Gravskändarna (Al-Mummia) från 1969, som brukar betraktas som en av de viktigaste arabiska filmerna genom tiderna. Filmen ifrågasätter inte bara nationell och kulturell identitet och dess kommersialisering, utan också det moderna samhällets förhållande till historien. På vinylspelare respektive elgitarr ackompanjerar Yassin och Sehnaoui filmen med ett improviserat soundtrack som ger filmen ett ytterligare lager av tolkningar och tid.

Sharif Sehnaoui är gitarrist och en veteran inom fri improvisation. Han spelar både elgitarr och akustisk gitarr med (eller utan) breddande tekniker eller prepareringar men med fokus på en utvidgning av instrumentens inneboende möjligheter utan effekter eller elektronik. Han har dessutom grundat Irtijalfestivalen vars ledare han varit sedan 2001, och driver flera skivbolag.

Läs mer om Sharif Sehnaoui

Raed Yassin är en viktig person inom libanesisk experimentell musik. En stor del av hans diskografi handlar om att dekonstruera arabisk populärkultur. Bland hans soloprojekt märks elektroakustiska kompositioner, elektronik, arabisk turntablism och en mycket individualistisk kontrabasteknik. Han är medgrundare av Irtijalfestivalen och skivbolaget Annihaya.

Läs mer om Raed Yassin

Al-Mummia (Gravskändarna), Shadi Abdel Salam, 1969, 102 min, Egypten

Historien är baserad på en verklig händelse från 1881. Arkeologer upptäcker att en Egyptisk klan har plundrat ett faraoniskt gömställe, artefakterna säljs sedan vidare på svarta marknaden. Konflikt uppstår då klanen ser gömställets skatter som en naturtillgång och har använt sig av dem för ekonomisk vinning under lång tid. Klanen har också bidragit till att bevara hemligheterna kring de faraonska sägnerna. Filmen Al-Mummia anses vara en av de bästa egyptiska filmerna genom tiderna och sägs också ha hjälpt till att definiera Egyptens nationella ursprung.

Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent

Mer om utställningen