Till vänster: Atsuko Tanaka, Work, 1957. Till höger: Atsuko Tanaka, Work, 1957 © Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association. Courtesy Ashiya City Museum of Art & History. I mitten: Atsuko Tanaka installerar Verk (Klocka) vid den 3:e Genbi-utställningen, Kyoto, 1955. Courtesy Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association

Biografi Atsuko Tanaka

Atsuko Tanaka – född i Osaka 1932, död 2005 i Nara, Japan – steg in i den japanska konstvärlden 1950 när hon skrev in sig som elev på Osakas kommunala konstmuseum. Fem år senare, efter vidare konststudier i Kyoto, anslöt sig Tanaka till den nybildade och avantgardistiska gruppen Gutai. Här kan du följa delar av hennes liv, år för år.

1932

Atsuko Tanaka föds 10 februari i Nishi-ku, Osaka.

1950

Tanaka blir antagen till konstutbildningen vid Osakas kommunala konstmuseum. Bland studiekamraterna finns Akira Kanayama och Kazuo Shiraga. Under det andra studieåret överger hon sin tidigare figurativa stil.

1953–1954

Genom Kanayama träffar Tanaka medlemmarna i konstnärskollektivet Zero-kai, grundat 1952, och deltar i gruppens möten.

1955

Medlemmar i Zero-kai, bland andra Tanaka, Kanayama och Saburo Murakami, ansluter sig till den Osaka-baserade Gutai-gruppen som grundats året innan. Tanakas ”Verk (Klocka)” (1955) visas i Gutai-gruppens första utställning på Ohara Kaikan i Tokyo. När verket senare inkluderas i ”3:e Genbiutställningen” på Kyotos kommunala konstmuseum presenterar en dagstidning Tanaka under rubriken: ”Tjugo klockor överraskar: en ung dams verk accepterades på Genbis utställning utan problem.”

Atsuko Tanaka installerar Verk (Klocka) vid den 3:e Genbiutställningen, 1955. Courtesy: Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association

1956

Tidskriften ”Life” skickar journalister till Osaka för ett bildreportage om Gutai. För ändamålet iscensätter konstnärerna en utomhusutställning under en dag. Artikeln publiceras aldrig. Vid den ”2:a Gutaiutställningen” som öppnar på Ohara Kaikan i Tokyo visar Tanaka ”Denkifuku (Elektrisk dräkt)” (1956) för första gången. Verket består av runt 200 färgade glödlampor och är både en skulptur och en dräkt som kan användas på scen.

Gutai-gruppens utomhusutställning i Ashiya-parken., 1956. Främre raden (från vänster till höger): Atsuko Tanaka, Yozo Ukita. Bakre raden (från vänster till höger): Tsuruko Yamazaki, Kazuo Shiraga, Shozo Shimamoto, Saburo Murakami, Akira Kanayama, Sadamasa Motonaga. Courtesy: Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association

1957

I maj arrangerar medlemmarna ”Gutaikonst på scenen” i Sankei Kaikan, Osaka. Tanaka genomför ”Scenkläder” (1957), en performance framför ”Verk (Röd dräkt)” (1956). Den franska konstkritikern och curatorn Michel Tapié besöker Ashiya och ser verk av Gutais medlemmar.

1958

Under våren organiserar gruppen för andra gången ”Gutaikonst på scenen” i Osaka. I samband med utställningen skriver Tanaka: ”Vi eftersträvar alltid en ny känslighet. Vi attraheras av en enkel, subtil och intensiv känslighet.” Den ”6:e Gutaiutställningen” äger rum på Martha Jackson Gallery i New York och turnerar sedan i USA.

1959

För en Gutai-utställning i Kyoto skapar Tanaka ett stort, sfäriskt verk utan titel.

1960

”The International Sky Festival” äger rum på taket till Takashimayavaruhuset i Osaka. Konstnärerna uppmanades att göra teckningar som sedan förstorades upp och hängdes från reklamballonger för att skapa en utställning i himlen.

The International Sky Festival, 1960. Courtesy: Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association

1963

Gutai Pinacotheca visar en separatutställning med Tanakas verk. På rekommendation av den amerikanska konstnären Sam Francis har Tanaka sin första separatutställning på Minami Gallery i Tokyo. Francis köper även en målning från utställningen som senare får titeln ”Tack Sam” (1963).

1964

”Tack Sam” visas i utställningen ”Guggenheim International Award” på Solomon R. Guggenheim Museum i New York. Vid den ”6:e japanska samtidskonstutställningen” på Tokyos stads konstmuseum tilldelas Tanaka en utmärkelse. Den amerikanska konstnären Jasper Johns besöker utställningen och träffar Gutai-konstnärerna. Tanakas verk visas i en utställning på Centro de Artes Visuales del Instituto Torcuato Di Tella i Buenos Aires.

Jasper Johns, Yoshiaki Tono, Toru Takemitsu och Atsuko Tanaka, Tokyo, 1964 © Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association

1965

Utställningen ”The New Japanese Painting and Sculpture” öppnar på San Francisco Museum of Art och turnerar över stora delar av USA under de följande två åren, bland annat till Museum of Modern Art (MoMA) i New York. Tanaka visar två målningar, den ena förvärvas av MoMA. Efter sommaren bestämmer sig Tanaka och Kanayama för att lämna Gutaigruppen. Paret gifter sig och flyttar till ett hus i närheten av Myohojitemplet i Osaka.

Tanaka i arbete
Tanaka i arbete, Myohoji, 1966 © Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association

1967–1968

Tanaka visar målningar gjorda på cirkelformade underlag på galleriutställningar i Osaka. En av dem roterar. Under hösten 1968 framför hon ”Rundel i sand” på ön Awaji. Fotografen Hiroshi Fukuzawa dokumenterar händelsen på 16 mm-film.

1987

Utställningen ”Japon des avantgardes, 1910–1970” öppnar på Centre Pompidou i Paris. Tanaka är representerad med sju verk, däribland en rekonstruktion av ”Elektrisk dräkt”.

1993

”Verk (Rosa tyg)” (1955/1993) och ”Scenkläder” (1957/1993) visas på den internationella konstutställningen på 45:e Venedigbiennalen.

1998

Den banbrytande utställningen ”Out of Actions: Between Performance and the Object, 1949–1979”, organiserad av Museum of Contemporary Art i Los Angeles, visar sjutton verk av Atsuko Tanaka.

2001

Ashiya stadsmuseum för konst och historia organiserar den första museiretrospektiven med Tanakas verk. Utställningen ”Atsuko Tanaka: på spaning efter en okänd estetik, 1954–2000” presenterar 145 verk och relaterade dokument.

2005

Efter en längre sjukhusvistelse avlider Atsuko Tanaka i december.

Mer om utställningen