Konstnären Björn Lövin i hans film Till minne av en stor man

Björn Lövin, Ur Till minne av en stor man, 1972 © Björn Lövin © Lars Svanberg

Biografi Björn Lövin

Björn Lövins mångfacetterade konstnärskap består av installationer, måleri, skulptur, text och video. Genom sina miljöer, som tidigare presenterats på institutioner som Moderna Museet och Kulturhuset i Stockholm samt Centre Pompidou i Paris, kom han att bli en av Sveriges första installationskonstnärer.

Från 1970-talet och framåt utforskade Björn Lövin kontinuerligt samhället i förändring genom att synliggöra gapet mellan välfärds- och konsumtionssamhället och de grupper som står utanför, relationen mellan individen och kollektivet, förhållandet mellan bild och verklighet samt vad som uppstår när dessa möts och gränserna suddas ut. Lövins konstnärskap präglades av ett ständigt, nästintill arkeologiskt undersökande och idéburet tillvägagångssätt, som ofta låg till grund för hans miljöer.

Björn Lövin föddes i Falun 1937. Han utbildade sig i unga år i Barcelona och kom senare att studera pedagogik, vetenskapsteori och informationsteknik vid Stockholms universitet och vid Uppsala universitet. Trots att han saknade formell konstnärlig utbildning hade han 1970 sin första utställning på Galleri Mejan,  Kungl. Konsthögskolans utställningslokaler på Skeppsholmen i Stockholm. Utställningen var en tidig version av den omfattande utställningen ”Konsument i oändligheten” och ”Herr P:s penningar” som presenterades på Moderna Museet året därpå.

Lövin även verksam som gästprofessor vid Dramatiska institutet och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm på 1970- och 80-talet.

Björn Lövin, Installationsvy L’Image – Exposition de Björn Lövin pour International Life Assurance Company ILAC, Centre Pompidou, 1981 © Björn Lövin Foto: Mats B

Till Lövins separatutställningar räknas 441/=P (Galleri Mejan, Stockholm, 1970), ”Konsument i oändligheten” och ”Herr P:s penningar”. Två miljöer av Björn Lövin (Moderna Museet, Stockholm, 1971), In Memoriam (Göteborgs Konsthall, Liljevalchs konsthall, 1972–1973), Minnet sviker (Kulturhuset, Stockholm, 1977), ”L’Image – Exposition de Björn Lövin pour International Life Assurance Company ILAC” (Centre Pompidou, Paris, 1981), ”Om det personliga” (Moderna Museet, Stockholm, 1987), ”C – Kampen om verkligheten” (Kulturhuset, Stockholm; Malmö Konsthall, 1988; Brandts Klædefabrik, Odense [DK]; Galleria Otso, Esbo [FI]; Kulturhuset, Sankt Petersburg [RU]; Linköpings Konsthall, 1989–1991); ”Möten med vatten” (Galleri Göran Engström, Stockholm, 2004) och ”I fokus. Herr P, Dr Löwenskjöld” och ”Björn Lövin” (Moderna Museet, Stockholm, 2004).

Lövin medverkade i ett flertal grupputställningar, bland andra Live Show (Moderna Museet, Stockholm, 1974), Live Show II (Kunstmuseum Luzern, 1977), Ibid II (Münchenbryggeriet, Stockholm, 1982), Korrespondenser – ett samtal med Baudelaire (Riksutställningar, 1987), Equinox: Aspects of Swedish Contemporary Art (The Edmonton Art Gallery, Alberta, 1989), Arte Amazonas (Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro, 1992), Klima Global/ Arte Amazonas (Staatliche Kunsthalle, Berlin; Kunsthalle Siemens, Dresden, Ludwig Forum, Aachen, 1993–1994), Revir (Kulturhuset, Stockholm, 1994), Alone Together (Liljevalchs konsthall, Stockholm, 1996); Avesta Art (Avesta, 1997), Hemort – Chez Nous (Atens konsthall, Aten; Dalarnas museum, Falun; Chartreuse de Mélan, Taninges, 1999), History Acts (Göteborgs Konsthall, 2008), Svensk konceptkonst (Kalmar konstmuseum, 2010), Image at Work (Index Foundation, Stockholm, 2010), Modernautställningen – Society Acts (Moderna Museet, Malmö, 2014), Samhällsmaskinen – industriåldern ur konstens perspektiv (Malmö Konstmuseum, 2016).

Björn Lövin är representerad i samlingarna på Moderna Museet, Statens konstråd och Verket Avesta.

Mer om utställningen