Cecilia Edefalk har deltagit i utställningar i bl a Sverige, Danmark, Italien, Schweiz, Spanien, Tyskland, USA och på Irland, och representerade Sverige vid den 22:a Biennalen i Săo Paulo 1994.
Måleriet har många gånger ”dödförklarats” under 1900-talet, men lika ofta har det talats om dess comeback och i synnerhet det figurativa måleriets återkomst på 1980- och 90-talen. Cecilia Edefalk utbildade sig till målare på 1980-talets början. Med sina serier av målningar skapar hon en säregen rumslighet där upprepning av ett motiv, tidsaspekten och verkens inbördes proportionella förhållanden spelar betydande roller.
Cecilia Edefalk har ofta uppehållit sig vid förhållandet mellan porträtt och spegelbild, mellan original och kopia – och vid repliken, dvs konstnärens mångfaldigande av sitt eget verk. Repetitionen pendlar mellan att vara ett irritationsmoment och en meditativ form. Ofta har blicken, spelet mellan den som betraktar och den som blir betraktad, varit i fokus. I ”In the Painting the Painting” som bygger på ett pornografiskt fotografi naglas åskådaren fast i mannens blick. Cecilia Edefalk repeterar bilden, blicken och akten i skildringen av en av den västerländska kulturens få kvarvarande ”rituella” handlingar. En annan omtagningarnas schablon är Helan och Halvans tröstlösa tillkortakommanden i serien ”At the Moment Untitled” från 1997-98.
I en gråskala som refererar såväl till äldre grisaille-teknik som till trycksvärta, undersöker Cecilia Edefalk måleriets relation till fotografi och hur ”bilden i bilden”, avbildning och figuration, verkar som katalysator för medvetande och varseblivning. Hennes målningar fungerar ofta som delar i rumsskapande helheter i ett slags måleriets utvidgade fält, och kan sägas ha en konceptuell karaktär snarare än en traditionellt målerisk.
På Moderna Museet kommer Cecilia Edefalk att visa verk från de senaste åren som t ex serien ”Elevator” från 1998, Helan och Halvan-målningarna ”At the Moment Untitled” från 1997-98, ”In the Painting the Painting” från 1995-1996, samt ”Echo”, den serie av ”självporträtt” från 1992-94 som tillhör Museum für Moderne Kunst i
Sedan 1990 då Cecilia Edefalk senast hade en separatutställning i Stockholm har hon endast ställt ut i mindre omfång eller i grupputställningar i Sverige. Det är därför av stort värde för Moderna Museet att sommaren 1999 kunna visa en bredare bild av hennes konstnärskap. Utställningen är en omarbetad version av den som visades hösten 1998 på Kunsthalle Bern i Schweiz.
En katalog med texter av Jean-Christophe Ammann, Daniel Birnbaum, Bernhard Fibicher och Cecilia Widenheim på svenska, engelska och tyska produceras till utställningen i samarbete med Kunsthalle Bern.