Lantinghausens krumbuktande granar, 2003

Ann Böttcher, Lantinghausens krumbuktande granar, 2003 © Ann Böttcher

Den 1:a på Moderna: Ann Böttcher

Den svenska serien (ett urval)

1.5 2005 – 25.9 2005

Granen som hatobjekt, nationalsymbol, sagoattribut, sinnebild för ariskhet, julträd och hälsobringare. Ann Böttcher har i sitt verk Den svenska serien (ett urval) studerat granen ur olika kulturhistoriska aspekter. Hon har tecknat, forskat, läst, antecknat och klippt ut olika saker hon finner intressanta i trädets historia. Med granen som katalysator uppenbaras en strid ström av berättelser, värderingar och traditioner.

I korridoren utanför samlingssalarna monterar hon sin kronologi som även innehåller verk ur Moderna Museets samling.

Ann Böttcher (född 1973) gick ut konsthögskolan i Malmö 2003. Den vilda naturen och skogen står i centrum för hennes konstnärliga undersökningar.

– Jag är uppvuxen i ett skogslandskap, och började redan under min utbildningstid att teckna natur, mest som moment i en meditativ process. För människan har skogen ofta varit något man använt, antingen som symbol eller som råvara. Men man måste vara medveten om att även konstnären, i detta fall jag själv, använder naturen. (Ur intervju i Konstperspektiv 203)

Ur texten för den 1:a Moderna av Camilla Carlberg

Ett av särdragen hos Ann Böttcher och Den svenska serien att hon blandar sin egen konst med andras. Hennes teckningar är en del, parallell med delar från andra bildkonstnärer, författare, poeter, illustratörer. Det ena är inte mer värt än det andra utan tillsammans skapar de en historia. Hon aktualiserar svenskt kulturarv och gör det till en samtida angelägenhet. I hennes presentation är varje detalj noga avvägd, varje papper valt med omsorg, varje blyertsstreck på rätt plats. Och samtidigt tillåter hon sig att stryka under med färgpenna, göra anteckningar i marginalen och sätta post-it-lappar vid särskilt intressanta dokument. Här finns det vardagliga på samma plats som det estetiskt fullkomliga. Det är väl så som historia ser ut.

Ann Böttcher Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Mer om utställningen