Global struktur för sociala djur, 2005

Johan Waerndt, Global struktur för sociala djur, 2005 © Johan Waerndt. Detalj av installation på Moderna Museet.

Den 1:a på Moderna: Johan Waerndt

Global struktur för sociala djur

1.6 2005 – 24.7 2005

Bevakningskameror, tunnlar, ventilationstrummor och labyrinter. Johan Waerndts installation på Moderna Museet avslöjar saker som vi aldrig annars kan se.

Johan Waerndt kan ses som både systembyggare och systemkritiker. I hans kommande installation på Moderna Museet ger de uppvisade fläkttrummorna intryck av att vara en del av, eller sammankopplade med, museets befintliga fläktsystem. På monitorer syns bilder från bevakningskameror inuti det labyrintiska systemet. En del kameror kan också styras av betraktaren. I sin egenskap av att vara övervakningskameror ger de också en idé om att något bevakas eller utforskas – av oss eller någon annan. Varför studeras det? Iscensättningen kan lätt skapa paranoida konspirationsteorier om dolda (makt)strukturer, nätverk eller infrastrukturer.

I salen finns också skärmar som visar bilder från andra platser – bland annat från Moderna Museets tidigare tillfälliga lokaler på Klarabergsviadukten i Stockholm och Electrohaus i Hamburg. Platserna är delar av en ”global struktur” som Johan Waerndt håller på att utveckla. Fler sådana verk eller platser är under tillblivelse och kommer att kunna ses på internetsajten www.vsfsa.com efter sommaren. Betraktaren har också där möjlighet att välja bilder och styra kameror.

Titeln Global struktur för sociala djur antyder att det finns en tänkt social funktion. Kanske kan man betrakta Johan Waerndts projekt som en allegori över makt. Om det synliga och det osynliga system som styr oss.

Johan Waerndt

Född 1972 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.

Tre senaste separatutställningar

2005 GSFSA, Ex Teresa Arte Actual, Mexico City
2001 Jericho, Kulturhuset, Stockholm
Structure for Social Animals, Tunnel Vision, STHLM Art Fair, Sollentuna, Stockholm