Jonas Mekas, Yoko Ono och John Lennon bönfaller George Maciunas att komma till deras fest genom att posera för en polaroidbild som ska leveras till honom. George var arg och kom inte, New York 1971 © Jonas Mekas

Den 1:a på Moderna: Jonas Mekas

Farewell to SoHo

1.3 2005 – 17.4 2005

Jonas Mekas föddes 1922 i Semeniskiai i Litauen. Han kom till New York som flykting 1949 från ett krigshärjat Europa och har sedan dess etablerat sig som en av de ledande gestalterna i den amerikanska avantgardefilmen.

I Mekas omfattande oeuvre ingår prisade filmer som Guns of the Free (1961), The Brig (1963), Walden (1969), Lost, Lost, Lost (1975), Reminiscences of a Journey to Lithuania (1972), Zefiro Torna (1992) och As I Was Moving Ahead, Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2001). De utspelar sig från början av femtiotalet till nutid.

Mekas har också spelat en viktig roll i utvecklingen av den amerikanska oberoende filmen. 1954 blev han chefredaktör för Film Culture, 1958 började han skriva filmkrönikan Movie Journal i Village Voice, 1962 var han med och grundade Film-Makers’ Cooperative och 1964 Film-Makers’ Cinematheque, som utvecklades till Anthology Film Archives, ett av världens största och viktigaste arkiv för avantgarde-film.

I samband med utställningen publiceras en bok ”Jonas Mekas, Dagboksfilmen” med texter av Jonas Mekas, Liutuaras Psibilskis och Magnus af Petersens samt ”Frozen Film Frames” och fotografier av Jonas Mekas. Boken är producerad med stöd av Lithuanian Institute, Lithuanian Ministry of Culture och Göteborgs Konsthall.

Fyra program med Jonas Mekas filmer visas i Biografen

Lör-sön 5-6 mars, 12-13 mars, 19-20 mars och 2-3 april kl 13.

Mer om utställningen