Maria Heimer Åkerlund, Exercis, 2005 Foto: Andreas Ribbung

Den 1:a på Moderna: Maria Heimer Åkerlund

Exercis

1.3 2008 – 6.4 2008

I den sju minuter långa videodiptyken ”Exercis” från 2005 visar Maria Heimer Åkerlund människans roll i relation till militärapparaten. Videon tar sin utgångspunkt i en militär drill.

I den ena delen visas en grupp militärer som instruerats av en professionell koreograf. I den andra ser man en grupp dansare som instruerats av en exerciskapten från K1 i Stockholm. Koreografen och kaptenen har gjort sina koreografier utifrån ett och samma musikstycke komponerat av Lars Åkerlund.

Den 1 mars kl 18:15 översätter Heimer Åkerlund videodiptyken till ett performance på Exercisplan utanför Moderna Museet. Två grupper dansare har instruerats av två koreografer utifrån samma musik. Liksom i videodiptyken handlar det inte bara hur man kan tolka en och samma förutsättning (musiken) på olika sätt utan också om parallella likheter och olikheter i rörelsemönstren mellan de olika koreografierna. Den ena gruppen består av professionella dansare, koreograferad av kaptenen Johan Wennerholm (och inrepeterad av Francoise Joyce). Den andra gruppen består av unga icke-dansare, koreograferad av Maria Heimer Åkerlund själv.
Genom att ställa en knivskarp och prefessionellt effektiv militärkoreografi mot en ”civilt” försök skapas en komplex visuell upplevelse. Kanske en motstridig upplevelse? Men i så fall en motstridighet som också kan upplevas inom en enskild individ. I synnerhet blir det påtagligt i militärdrillens uppgift att till syvende och sist bli tvungen att lära sig att döda. Maria Heimer Åkerlund ställer en existentiell fråga om hur man kan försonas med att splittra någon annans familj samtidigt som man säger sig försvara sin egen.

Vernissage den 1 mars kl 18–20

Plats: Exercisplan framför Moderna Museet och entréhallen. Kl 18.15 uppförs Exercis, en performance, på exercisplan följt av samtal mellan konstnären Maria Heimer Åkerlund och John Peter Nilsson, Moderna Museet.

Exercis uppförs även den 2 mars på följande platser i Stockholm:

Kl 12.00 Medborgarplatsen
Kl 12.40 Kungsträdgården
Kl 13.20 Mynttorget
Kl 13.50 Slottsbacken
Kl 14.20 Norrmalmstorg
Kl 15.00 Östermalmstorg

Dokumentation av verket visas på Moderna Museet till och med 6 april.

Koreografi: Johan Wennerholm, Maria Heimer Åkerlund Musik: Lars Åkerlund
Medverkande: Oskar Frisk, Rami Jawhai Jansson, Jonathan Sikell, Tove Strandell, Anna Zetterqvist, Demet Öztürk Anna Adolfsson, Nis Bäckvall, Josefin Kärvestedt, Kassandra Widmark Utas, Ambjörn Göransson, Ludvig Mörk
Repetitörer: Francoise Joyce, Anna Koch
Koreografiska uppslag: Anders Jacobsson