Nathalie Djurberg, Rallarfighten, 2005 © Nathalie Djurberg

Den 1:a på Moderna: Nathalie Djurberg

1.8 2005 – 23.10 2005

Nathalie Djurbergs verk är som barnförbjudna barnfilmer där sagovärldens idyll slits sönder av brutalitet och ångest. Det handlar om ensamhet och människans bitvis absurda beteende. Men också om krig, rädsla, osäkerhet och sexualitet.

Med en sardonisk humor skapar hon en distans till de allvarliga ämnena i sina filmer. Genom tvära kast mellan skratt och förtvivlan blir humorn en form av olydnad, en vägran att ge efter för sociala fördomar. Moderna Museet visar nu sex verk, varav fem aldrig tidigare har visats i Sverige.

I Nathalie Djurbergs animerade filmer verkar allting först vara enkelt och oskuldfullt. Filmernas figurer i modellera agerar i tecknade eller enkelt uppbyggda scenografier. Formen påminner om barnteveprogram – världen är stor och innehåller spännande nya saker.

Snart visar sig dock en mörk och hotfull sida. Flickor som leker bland prunkande blommar börjar plötsligt slåss med varandra, en man som alltmer närgånget börjar skoja med två flickor blir brutalt nedslagen. Djur förekommer, fast inte bara som gosiga gulledjur, utan också som otämjda varelser. De inklippta pratbubblorna innehåller ett grovhugget och ibland felstavat språk. Det är som om Djurberg lyfter fram sidor av människan och hennes omgivning som vi inte vill kännas vid.

Filmmusiken av Hans Berg förstärker upplevelsen av att någonting är på gränsen till att gå överstyr. Det blippar och bloppar i en blandning mellan trudelutten från en Hemglassbil och digitaliserad tivolimusik.

Nathalie Djurberg är född 1978 i Lysekil och var bara nitton år när hon blev antagen på Konsthögskolan i Malmö. Hon arbetade då främst med måleri men började efter hand att experimentera med Super 8-film. När hon upptäckte modellerans möjligheter började filmerna växa till små berättelser.

Nathalie Djurbergs filmer kritiserar alla olika slag av översitteri och det är alltid den slagne eller utnyttjade som segrar till sist. Humorn inger både hopp och förtvivlan men framförallt är den en attityd för att inte låta sig fångas in, ringmärkas eller kontrolleras.

Verk som visas

Badain, 2005, DVD, 5.16 min
Birthdayparty, 2005, DVD, 6.35 min
Selfloathing and humiliation, 2005, DVD, 3.42 min