AES (Ryssland), Berlin Reichstag, Islamic Project, 1996 © AES/BUS 1999

AES

AES ”Islamic Project” pågick under en vecka i oktober i Sturegallerian, Stockholm, inom ramen för utställningen ”Efter Muren”. AES deltar också i utställningen på museet med sitt verk ”Suspects”. Det består av 14 fotografier av lika många unga ryska flickor. Hälften av dem sitter i fängelse för mord, hälften av dem är ”vanliga” skolflickor. Frågan AES ställer är om skulden eller ”ondskan” är möjlig att urskilja i dessa unga ansikten.

AES Travel Agency to the Future – resor till år 2006. Stockholms stadshus med den islamska halvmånen i topp. Den amerikanska frihetsgudinnan i slöja på muslimskt vis. Berlins riksdag krönt av en stor gyllene kupol. Nej, turistmålen ser sannerligen inte ut som de brukar på ”AES Travel Agency to the Future”. Det är den ryska konstnärsgruppen AES som kommit till stan med sitt ”Islamic project”. Deras projekt är en blandning av humor, provokation och humanism i en ovanligt läcker reseförpackning.

Konstnärerna Tatyana Arzamasova och Evgeny Svyatsky står som två representativa reseförsäljare bakom den lilla disken i den fashionabla Sturegallerian i Stockholm. Den muslimska musiken slingrar sig ut i lokalen. Klockan är tio på morgonen och gallerians kunder strömmar till. Damer på shoppingrunda, jäktade affärsmän, välklädda ungdomar och vänner som ska dricka en dyrare kopp kaffe. En del av dem stannar till vid resebyråns reklam, andra höjer på ögonbrynen men skyndar vidare. Resebyrån är ett nytt inslag i den välbekanta miljön; till det yttre oklanderligt väldesignad och kommersiell medan det verkliga innehållet är något helt annat.

Ett besök på AES resebyrå är en upplevelse av skräckblandad förtjusning. I reklamen för olika resmål har välkända byggnader och monument i västvärlden fått sig en ordentlig släng av islamsk kultur, religion och formspråk. På kaffemuggar, T-shirts, affischer och orientaliska mattor finns denna version av framtidens turistmål, daterad till år 2006. Och därmed sätter konstnärerna fingret på en rad fenomen som är kopplade till motsättningar mellan kulturer, länder och individer. De två motpolerna som AES utgår ifrån är de islamska fundamentalismernas dröm att erövra världen och den västerländska skräcken för att en ”främmande” kultur och religion verkligen skulle göra det. Och bakom AES datormanipulerade bilder talar verkligheten sitt grymma språk i form av fundamentalistiska terroraktioner och Västeuropas växande främlingsfientlighet.

The ”Islamic Project” handlar också om olika aspekter av vår tids globalisering; att Kairo är lika tillgängligt som Moskva, New York eller Stockholm genom ett ökat resande och IT-teknikens snabba utbredning. Men den nya kontaktytan med världen tycks innehålla ett tvetydigt budskap om att ”jag utforskar gärna andra kulturer, bara de inte kommer hit”.

AES drar själva parallellen mellan sitt projekt och psykoanalysens metod – att visualisera och lyfta fram komplex och fobier för att undersöka dem. Att möta muslimernas halvmånar i byggnader som symboliserar ett västeuropeiskt land, kultur och demokrati är att stå ansikte mot ansikte med sin egen rädsla och fientlighet. Samtidigt är den humoristiska och absurda dimensionen lika viktig i projektet. Det är kul med minareter som helt oväntat dyker upp i Ragnar Östbergs stadshusarkitektur. Samma effekt har halvmånen som ersatt de välbekanta tre kronorna i toppen. Och man måste helt enkelt bara skratta vid åsynen av kameler som vilar ut på Riddarholmen.

AES resebyrå har besökt en rad länder innan de kom till Sverige, bland annat Tyskland, Österrike, USA, Frankrike, Polen och Ryssland. På varje plats där resebyrån upprättas delas ett formulär ut till besökaren. Där fyller man i frågor om sina reaktioner på den framtid som presenteras i projektet. Svaren har varit förvånansvärt lika i varje land och AES förklaring är att varje förnuftig människa som är utrustad med lite humor förstår vad projektet handlar om.

Men resebyrån gör det inte lätt för den besökare som tror sig vara fri från fördomar eller känslan av hot från en annan kultur. Här går ingen säker för sin egen misstänksamhet gällande en främmande kultur, religion och levnadssätt. AES metod är att locka fram vår rädsla, få oss att syna den och sedan blåsa ut den med ett gott skratt.

Om AES

AES består av konstnärerna Tatyana Arzamasova, Lev Evzovitch och Evgeny Svyatsky. De har arbetat tillsammans sedan 1987 och är alla bosatta i Moskva. Deras arbete gör dock att de oftast befinner sig ”på en flygplats ute i världen”. De arbetar ofta i projektform men med olika strategier och tekniker. Just nu skriver de på ett filmmanus.

Tatyana Arzamasova och Evgeny Svyatsky

Mer om utställningen