Korakrit Arunanondchai
From dying to living
17.9 2022 – 9.4 2023
Stockholm
I konstnären Korakrit Arunanondchais gränsöverskridande arbete möts dualiteter som liv och död, samtid och historia, dröm och verklighet, kontemplation och extas, människa och teknik, det individuella och det kollektiva.
Med berättandet som förtecken låter han hybridformer av dokumentär, spelfilm, installation, performance, måleri och skulptur inta Moderna Museet. Målningar expanderar till omgivande väggar, videoprojektioner reflekteras i vattenytor och sveper genom rummet.
Som konstnär befinner jag mig mellan bilden och publiken, i luften i rummet, och berättar historien. Jag är aldrig fullt ut del av den ena eller den andra världen. – Korakrit Arunanondchai
Korakrit Arunanondchai
Korakrit Arunanondchai är född 1986 i Bangkok i Thailand. Han flyttade till USA 2005 för att studera konst vid vid Rhode Island School of Design (2009) och Columbia University (2012) i USA.
Bland Arunanondchais separatutställningar märks Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich (2022), Kunsthall Trondheim (2021), Serralves Museum, Porto (2020), Secession, Wien (2019), Kasseler Kunstverein, Kassel (2018).
Han har också presenterats på flertalet biennaler och festivaler under senare år. Däribland på Gwangju biennalen (2021), Yokohama Triennial (2020), Venedigbiennalen (2019) och Whitneybiennalen (2019).
Korakrit Arunanondchai är verksam i New York och Bangkok.
Politiskt och personligt
I Korakrit Arunanondchais verk återkommer frågor om mellanförskap och upplöst identitet vad gäller generation, kön och nationalitet. Även animism, naturvetenskap, filosofi och poesi är viktiga utgångspunkter i Arunanondchais konst, där berättelsens kraft står i centrum. Här upphävs skillnader mellan det personliga, det spirituella och det geopolitiska.
Arunanondchai hämtar också återkommande material och idéer från konflikter i dagens Thailand och skildrar såväl korrumperade trossystem som propaganda från det kalla krigets Sydostasien. Med utgångspunkt i dessa teman väver han in sitt eget liv och sin familjehistoria.
Korakrit Arunanondchais sätt att vränga ut och in på individens förhållande till omvärlden, vända på hierarkier mellan det personliga, esoteriska och världspolitiska, sätter frågor om människans villkor i ett vidare sammanhang. – Lena Essling, curator
Utställningsguide
På vår Utställningsguide kan du höra Korakrit Arunanondchai berätta om sina tankar och idéer kring verken i utställningen.
– Att gå ner under ytan och komma upp igen. Platsen däremellan, och när man faller i vattnet och kommer upp igen, det är det ”From dying to living” handlar om: Hur de båda delarna hänger ihop, säger han i filmen.
Besök Utställningsguiden: Korakrit Arunanondchai – From dying to living
Samarbete och kollektivt arbete
Samarbete och kollektivt arbete är viktiga delar av Korakrit Arunanondchais konstnärskap. Återkommande samarbetspartners är bland andra filmskaparen Alex Gvojic och performancekonstnären Tosh Basco, också känd som boychild.
Samarbete och processen att skapa och upphäva tillsammans, är lika viktiga som det färdiga verket i sig. – Korakrit Arunanondchai
Nytt konstverk för Moderna Museet
Korakrit Arunanondchai har tillsammans med Alex Gvojic producerat det nya verket ”From dying to living” (Mellan döendet och levandet, 2022), som även gett namn åt utställningen. I verket utforskar Arunanondchai ett gränsland mellan den fysiska världen och den andliga sfären.
”From dying to living” utgår från hans två tidigare videoverk ”Songs for dying” (Döendets sånger) och ”Songs for living” (Levandets sånger) från 2021 som i utställningen ställs som motpoler till varandra.
Hör Korakrit Arunanondchai berätta om verken i utställningen på vår Utställningsguide.
Motpoler i utställningen
Videoverket ”Songs for dying” (Döendets sånger, 2021) sammanför de våldsamma folkliga protesterna för demokratisk reform i Thailand 2020 med en nedtystad massaker på ön Jeju 1948, i efterkrigstidens Sydkorea.
Centralt i verket är även Korakrit Arunanondchais personliga avsked av sin morfar, vars död inte bara innebär en förlorad koppling till förståelsen av det kalla krigets konsekvenser i regionen – utan också en brusten länk till Arunanondchais egen familjehistoria.
”Songs for living” (Levandets sånger, 2021) är en musikburen gestaltning med texter lånade av den franska poeten och filosofen Édouard Glissant, den polska författaren och Nobelpristagaren Czesław Miłosz samt den franska filosofen, mystikern och aktivisten Simone Weil.
Här lyfter Korakrit Arunanondchai tillsammans med filmskaparen Alex Gvojic fram frågor om samhörighet och försoning med något större än oss själva.
Utställningsrummen är delvis mörklagda med starka ljus- och ljudinstallationer. Vissa verk inkluderar pulserande ljus som kan påverka besökare som är ljuskänsliga.