The Offspring Resembles the Parent (2015)
The Offspring Resembles the Parent (2015) relaterar till iakttagelsen att minne är ofrånkomligt kopplat till ekonomi, i bemärkelsen ett kapital vi förvaltar. Verket hämtar sin titel ur Aristoteles Politiken, som argumenterar för det onaturliga i att pengar förräntas, eftersom de i motsats till boskap eller gröda inte kan fortplanta sig: ”Pengar existerar inte av naturen utan av lagen”.
Filmen fokuserar på de bilder som använts för att gjuta liv i sådant själlöst kapital, främst nödsedlar från 1920-talet. Dessa sedlar trycktes upp under perioder av djup kris eller för enklaver utan färdiga former; som ghetton, koncentrationsläger eller kolonier. De är ofta visuellt dramatiska och laddade med mellankrigstidens revanschistiska propaganda. I de mjukt kolorerade kolonialsedlarna väcks en annan tid till liv, vars fatala imperieprojekt delvis skulle lägga grunden för vårt eget välfärdssamhälle. Verket kan ses som en betraktelse över fiktiva ekonomier, slumrande makt, blind underkastelse och en hyperinflation av värden – mänskliga och monetära.
Around the Cave of the Double Tombs (2010)
Filmen Around the Cave of the Double Tombs (2010) bygger på material från konstnärens resor på Västbanken, främst Hebron, en stad präglad av våldsamma och till synes olösliga konflikter. Här finns de symbolladdade gravkamrar som Abraham ska ha inrättat för de bibliska patriarkerna; Abraham som också har en roll som en av islams viktigaste förkunnare. Selanders film registrerar i tystnad: en museimodell av Jerusalems gamla stadsmurar, säkerhetskontrollen vid Ibrahimi-moskén, sliten arkitektur och gatukonst från en av världens mest medieexponerade platser. Kameran panorerar galler satta över gränderna i den palestinska basaren, till skydd mot föremål inkastade av omkringboende fundamentalistiska judiska bosättare. Ett raster skymmer ljusschaktet, ett skuggspel av tillhyggen separerar två grupper av människor.
Filmen undersöker kraften hos den emblematiska bilden av en plats och en konflikt, utan att skildra eller tolka. Bilderna och texten liknar de återfunna och sammanförda föremålen från en utgrävning; en scen där vi aldrig får sammanhanget helt klart för oss, utan lämnas med brottstycken.
Om Lina Selander
Lina Selander är född 1973 i Stockholm där hon bor och arbetar. Selanders verk har visats på Iniva (Institute of International Visual Arts), London; Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm; Moderna Museet, Stockholm; VOX – Centre de l’image contemporaine, Montréal, och i internationella grupputställningar som Venedigbiennalen 2015; Kievbiennalen 2015, Seoul Media City Biennale 2014; Manifesta 2012 i Genk, Belgium; Bukarestbiennalen 2010; samt på Haus der Kulturen der Welt, Ber
Moderna Museet presenterar Lina Selander på Venedigbiennalen 2015
Selander representerar Sverige med separatutställningen Excavation of the Image – Imprint, shadow, spectre, thought i den Svenska Paviljongen på biennalområdet Arsenale. Läs mer om Lina Selander på Venedigbiennalen 2015