Ttéia 1C

Lygia Pape, Ttéia 1,C, 2003/2012 © Projeto Lygia Pape, courtesy Projeto Lygia Pape and Hauser & Wirth. Foto: Paula Pape

Lygia Pape: Ttéia 1,C

2.2 2018 – 13.5 2018

Stockholm

Upplev Lygia Papes installation Ttéia 1,C där skimrande guldfärgade trådar varsamt spänts i geometriska former mellan golv och tak.

Lygia Pape är en central gestalt i den brasilianska konkreta och neokonkreta konsten och har haft en stor inverkan på utvecklingen av den konceptuella och icke-föreställande konsten. Titeln Ttéia 1,C är en portugisisk ordlek med teia (nät) och teteia (en människa eller sak som är vacker). Verket är kopplat till Papes mångåriga intresse för att frigöra konstverket från en statisk form.

Ttéia började som experiment med trådar

1978 började Lygia Pape tillsammans med sina studenter experimentera med kompositioner av trådar. Dessa undersökningar gjordes utomhus, i Parque Lage i Rio de Janeiro, och var början på hennes Ttéia-installationer, även om den första, Ttéia 1,A, inte skulle realiseras förrän 1991.

Ttéias är konstruerade som geometriska installationer av silver- och guldfärgade trådar i rummet, antingen från golv till tak eller i hörn. En del av de geometriska grupperna av trådar korsar varandra så att de bokstavligen väver genom luften. Andra grupper av trådar bara förefaller korsa varandra.

Installationerna förenar det reella och imaginära, låter betraktaren upptäcka verket genom att interagera med och iaktta det. Ordet ”ttéia”, som Pape själv har hittat på, är en lek med det portugisiska ordet för ”nät”, eller ”väv”, och ”teteia”, ett vardagligt ord för en person eller sak som är vacker.

Ttéia-installationerna erinrar om Papes återkommande rumsliga utforskningar, och hänvisningarna till vävar är synliga även i hennes Tecelares (1951–1960), en serie träsnitt som hon gjorde i övergången till den neokonkreta rörelsen.

Lygia Pape 1927–2004

Lygia Pape arbetade i en mängd tekniker, ofta parallellt, som måleri, träsnitt, skulptur, film och performance. Hon ingick i den Rio de Janeiro-baserade Grupo Frente innan hon 1959 signerade det neokonkreta manifestet. Pape utmanade gränser och experimenterade, ibland på provokativa sätt som då hon 1967, tre år efter militärens statskupp, visade Caixa das baratas (ask med kackerlackor) i en utställning arrangerad av vännen Hélio Oiticica.

1980 tog Pape en Mastersexamen i filosofi vid Universidade Federal do Rio de Janeiro, och 1983 utsågs hon till professor på konstskolan vid samma universitet. Åren 1972–1985 undervisade Pape i semiotik på arkitekturskolan vid Universidade Santa Ursula i Rio.

Hennes verk har visats i åtskilliga internationella utställningar, som den betydande ”Konkrete Kunst” i Zürich 1960. Till de senaste separatutställningarna hör ”Lygia Pape: A Multitude of Forms” på The Met Breuer i New York 2017. Installationen Ttéia 1,C (2003/2012) visades i den 53:e Venedigbiennalen 2009.

Utställningen visas på plan 4

Karta över Moderna Museet
Karta över Moderna Museet