Man Ray, Självporträtt, 1947 © Man Ray

Biografi Man Ray

Man Ray föddes i Philadelphia som Emmanuel Radnitsky och inledde sin bana som målare under namnet Man Ray. Mötet med Marcel Duchamp (i New Jersey, 1915) blev avgörande för hans konstnärliga förhållningssätt, där humor och lekfull erotiska fantasier kom att dominera.

I Europa, dit han sökte sig under tjugotalet, fann han de avantgardistiska konstnärsgrupperna där särskilt surrealisterna blev hans intellektuella bollplank fram till första världskrigets utbrott, då han tillsammans med Marcel Duchamp och Francis Picabia flydde till New York. Där bildade de 1917 en dadaistisk grupp. Det var på grund av sitt missnöje med de professionella fotografernas reproduktioner av hans målningar som han skaffade sig en egen kamera och började fotografera. De lyckade resultaten ledde även till att han började fotografera konstnärsvännernas alster.

Intresset för mode föddes i Paris på tjugotalet då Man Ray blev bekant med en kläddesigner som han började fotografera för. Han etablerade en ateljé centralt i Paris och utförde där även porträtt. Snart uppmärksammades han av de stora modehusen och han började fotograferade vid visningarna av Haute Couture. Bilderna spreds till modetidskrifterna världen över. 1934 slöt han ett avtal med Harper´s Bazaar och blev då professionell modefotograf.

Som så många andra fotografer gjorde han tekniska misstag i mörkrummet. Han fann att misstagen ledde till nya tekniska bildlösningar. Man Ray utförde även abstrakta kompositioner med hjälp av vardagsnära föremål som han placerade på obelyst fotopapper. Han använde sig även av transparanta material som han placerade på fotopapperen och belyste därefter kompositionerna. På så sätt uppstod, efter framkallning och fixering, många av de abstrakta fotografikompositioner som gjort honom känd.

Uppmärksamheten kring Man Ray ledde till att många av tidens kända personer sökte sig till honom, såväl modeller som assistenter. Ett av hans mest populära fynd var Kiki de Montparnasse. En kvinna som blev något av en musa för tidens konstnärer och även för den amerikanske författaren Ernest Hemingway. I hans studio fanns också Meret Oppenheim vars verk kommer att visas i en parallell utställning och beröringspunkterna dem emellan är många.

Vid andra världskriget lämnade Man Ray Paris och sina tillhörigheter. Han reste med båt tillsammans med Salvador Dalí till New York och bosatte sig i Hollywood där han bland annat fotograferade tidens populära filmstjärnor. Sorgen över att inte få vara i Paris och saknaden efter sina föremål fick honom att skapa en kollektion bilder som han kallade ”The Objects of my Affection” som nu ingår i museets samling.

1890

Emmanuel Radnitsky, föddes den 27 augusti i Philadelphia, Pennsylvania, USA. Föräldrarna var av rysk-judiskt ursprung.

1897

Familjen flyttade till Brooklyn, New York. På sin sjunde födelsedag fick Emmanuel färgkritor och ägnade därefter fritiden åt att teckna och måla.

1905

Familjen bytte efternamn till Ray, och Emmanuel (Manny) blev med tiden Man.

1910

Studerade kroki på National Academy of Design. Besökte regelbundet Alfred Stieglitz Photo-Secession Gallery, också känt som Galleri 291 efter dess adress på Femte avenyn.

1912

Gick på Ferrer Center i New York där han studerade konst. Började signera sina verk ”Man Ray”.

1913

Gjorde sin första kubistiska målning, Portrait of Alfred Stieglitz. Genom Stieglitz sålde han några målningar för 150 dollar till en bokförläggare. Började fotografera. Flyttade till Ridgefield, New Jersey.

1914

Gifte sig med den belgiska poeten Adon Lacroix, ”Donna”.

1915

Lärde känna Marcel Duchamp och inledde en livslång vänskap. Köpte en kamera för att fotografera sina målningar. Publicerade The Ridgefield Gazook, en handgjord skrift på fyra sidor med dada-känsla.

1915-16

Träffade Frank Stella och Francis Picabia. Deltog i avantgard-aktiviteter i New York tillsammans med Duchamp och Picabia.

1919

Publicerade den enda numret av den anarkistiska tidskriften TNT. Separerade från Donna.

1920

Bildade Société Anonyme tillsammans med Duchamp och Katherine Dreier. Började frilansa för Harper’s Bazaar. Fotograferade Duchamp som Rrose Sélavy.

1921

Tillsammans med Duchamp gjorde han filmen Elsa, Baroness von Freytag-Loringhoven, Shaves Her Pubic Hair. Anlände till Paris den 14 juli. Blev introducerad för dadaisterna av Duchamp. Bosatte sig på 22 Rue de la Condamine. Gjorde de första fotografierna av Dada-gruppen och började sin porträttserie av internationella konstnärer och författare. Fotograferade konstverk åt olika konstnärer och utförde samtidigt deras porträtt. Gjorde sitt första rayogram. Träffade Alice Prin, ”Kiki de Montparnasse”, som blev hans modell och partner.

Blev uppmärksammad för både modebilder och porträtt. Började arbeta som klädskaparen Paul Poirets modefotograf.

1922

Arbetade parallellt som porträttfotograf. Anställde Berenice Abbott som assistent. Blev bekant med Sylvia Beach, ägaren av bokhandeln Shakespeare and Company. Fotograferade författare som Ernest Hemingway, Gertrude Stein och James Joyce. Porträttet av Joyce användes för att marknadsföra boken Ulysses. Framgången som porträttfotograf tillät honom att flytta till en riktig studio på 31 bis Rue Campagne. Gav ut Champs délicieux, en begränsad utgåva med tolv rayogram och förord av Tristan Tzara.

1923

Medverkade som fotograf i Fernand Légers film Ballet mécanique.

1924

Modebilder publicerades i Vogue’s franska, engelska och amerikanska upplagor. Fotografiet Le Violon d’Ingres publicerades i Littérature. Ett parti schack med Marcel Duchamp filmades av Francis Picabia och René Clair i Entracte.

1926

Producerade filmen Emak Bakia. Publicerade Noire et Blanche i franska Vogue. Tillsammans med Abbott hade han lärt känna fotografen Eugène Atget. Man Ray publicerade Atgets fotografier i La Révolution surréaliste.

1928

Gjorde filmen Étoile de Mer.

1929

Gjorde filmen Les Mystères du Château de Dé. Separerade från Kiki. Träffade Lee Miller som blev hans assistent och partner. Engelsmannen Bill Brandt anställdes som assistent.

1932

Separerade från Lee Miller. Fotograferade den franska can-can-dansösen Lydia, vars make-up gav inspiration till hans fotografi Tears.

1934

James Thrall Soby publicerade Photographs by Man Ray, Paris 1920-1934 med texter av Tristan Tzara, Paul Éluard, André Breton och Rrose Sélavy.

1935

The Museum of Modern Art i New York köpte tre av hans rayogram. Hans första modebilder i Harper’s Bazaar publicerades. Gjorde bilder till Paul Éluards bok Facile. Publicerade Sur le réalisme photographique.

1937

Publicerade La photographie n’est pas l’art.

1940

Flydde Paris vid den tyska ockupationen. Reste till New York via Lissabon. Reste över den amerikanska kontinenten och slog sig ned i Hollywood, Kalifornien i oktober. Träffade Juliet Browner.

1941

Återskapade vissa av sina verk. Undervisade stundtals på Art Center School, Los Angeles. Fokuserade på måleri.

1943

Påbörjade en serie fotografier av Juliet.

1944

Gjorde den fotografiska collage-serien Objects of My Affection. Skrev manuset Ruth, Roses and Revolvers, till Hans Richters film Dreams that Money Can’t Buy.

1946

Dubbelbröllop mellan Man Ray och Juliet Browner samt Max Ernst och Dorothea Tanning.

1951

Återvände till Paris tillsammans med Juliet. Bosatte sig på 2 bis Rue Férou.

1963

Publicerade självbiografin Self Portrait.

1976

Avled den 18 november i Paris.

1982

Retrospektiv utställning med fotografier, målningar och objekt på Centre Georges Pompidou, Paris.

1988

Retrospektiv utställning, producerad på National Museum of American Art, Smithsonian Institute, Washington DC.

Mer om utställningen