Fotografi på skulpturen, som visar påven liggandes på golvet, träffad av en meteor

Maurizio Cattelan, La Nona Ora, 1999 Installationsvy: Not Afraid of Love at the Monnaie de Paris, October 21, 2016 to January 8, 2017. Photo, Zeno Zotti. Courtesy, Maurizio Cattelan's Archive.

Maurizio Cattelan och Moderna Museets samling

24.2 2024 – 12.1 2025

Samlingen

Vem har makten över konsten, samhället, livet och döden? Konstnären Maurizio Cattelan har ägnat en stor del av sitt konstnärskap åt att ifrågasätta samhällets och särskilt konstvärldens konventioner med satir och humor, provokation och allvar. I utställningen ”Den tredje handen” visas flera av Maurizio Cattelans mest ikoniska verk tillsammans med konst som han valt från Moderna Museets samling.

Köp biljett

Vuxen: 150 kr
Pensionär/student: 120 kr
Årskort: 375 kr

Fri entré för alla under 19 år och Klubb Moderna

Fri entré på fredagar kl 18–20

Audioguide

Lyssna och fördjupa dig i några av de verk som ingår i ”Den tredje handen – Maurizio Cattelan och Moderna Museets samling”.

Audioguide: Den tredje handen – Maurizio Cattelan och Moderna Museets samling

Maurizio Cattelan är född 1960 i Italien och bor sedan trettio år i New York. Skärskådandet av makt- och trossystem är ett genomgående tema i hans arbete men han överlåter helst tolkningen av sina konstverk till åskådaren:

En påve drabbas av ett meteoritnedslag, stadsduvor iakttar oss från ovan, ett krympt Sixtinska kapellet låter oss se alla storslagna detaljer i ögonhöjd, en diktator blir en ynklig gestalt som möjligen söker förlåtelse, en monumental fascistisk hälsning tillintetgörs av fingrar som fattas, en man och en hund tycks dela en gemensam dröm eller död…

Utställningens titel är också öppen för tolkning. Kanske är det Maurizio Cattelan själv som är den tredje handen och som kommer in mellan institutionen Moderna Museet och samlingen för att lyfta fram olika frågor i ett kritiskt ljus: Vilken konst ska ingå i en samling? Vilken konst ska visas? Vad eller vem avgör vad som är viktig konst?

Maurizio Cattelans konstnärskap har rötter i konceptkonsten och ställer frågor om och till vår verklighet. Som curator och grundare av konsttidskrifter har han alltid varit i ständig dialog med konsten. Hans kritiska och underfundiga blick på vår samling ger makten tillbaka till konsten. – Gitte Ørskou, curator och överintendent
Maurizio Cattelan, Untitled, 2018 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, L.O.V.E. Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024

Den tredje handen omfattar sex utställningsrum där Maurizio Cattelans konst möter verk av svenska och internationella konstnärer ur Moderna Museet samling, bland andra Eva Aeppli, Eija-Liisa Ahtila, Cecilia Edefalk, Lena Svedberg, Rosemarie Trockel och en hel redaktion genom undergroundtidningen PUSS.

För varje rum i utställningen tar konsten ett nytt grepp om makten. Positioner vrids om och maktförhållanden förskjuts: Mellan konsten och religionen, konsten och politiken, konsten och krigsmakterna, konsten och makten som ett abstrakt och subtilt fenomen. Sist men inte minst låter Maurizio Cattelan visa på tillstånd och varelser som befinner sig både längst ned i och bortom samhällets och maktens näringskedja – och ger dem en stillsam och tidlös revansch.

Maurizio Cattelan, Breath, 2023 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, HIM (2001) © Maurizio Cattelan 2024,
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Foto: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan, Kaputt, 2013 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024