Om Johanna Billing

En solig sommardag står en ensam flicka högst upp i hopptornet på en badplats utanför Oslo. Men hon hoppar inte. De badande nedanför lägger märke till henne och börjar undra varför hon tvekar; om hon inte ska hoppa någon gång. Flickan går av och an på trampolinen, men verkar inte kunna besluta sig för att ta klivet ut i luften och hoppa.

Denna verkliga händelse bevittnades av Johanna Billing när hon befann sig i Oslo för att göra research inför sitt Moderna Museet Projekt. Johanna Billing, som är född 1973 i Jönköping, är den av årets projektkonstnärer som gör sitt Moderna Museet Projekt utanför Sverige. Verket, Where she is at, är producerat i Norge under sommaren och visas på Oslo Konsthall under perioden 30 augusti – 7 oktober 2001.

I Where she is at upprepar Johanna Billing situationen. På samma badplats och med ”vanliga” människor som statister och skådespelare gör hon en film om en ensam flicka som står högst upp i hopptornet. Hon tvekar, människorna nedanför väntar på att hon ska hoppa.

Johanna Billings verk handlar ofta om prestation och om individualistiskt tänkande. I sitt examensarbete på Konstfack, Graduation Show (1999) erbjöd hon avgångseleverna på Konstfack danslektioner. Vid lektionsseriens avslutning skulle eleverna uppföra en showdans på skolan. Graduation Show handlar om att våga göra något som man inte är bra på, samtidigt som man som avgångselev vill framstå som duktig. Det handlar om att lägga värdefull tid på en gruppaktivitet, tid som man i den starkt individualistiska konstnärsvärlden borde lägga på sitt eget verk, sitt eget examensarbete. Verket Missing Out (2001) behandlar också en situation präglad av individens prestation. Några personer ligger på ett golv och övar sig att andas, den sorts gruppövning som flitigt praktiserades i skolor och på daghem i 1970-talets Sverige. Johanna Billings video säger något om ett samhälle där allt blivit så prestationsinriktat att man behöver hjälp och instruktioner för ett sådant grundläggande kroppsligt beteende som andningen. I Where she is at blir prestationen liktydig med att hoppa från tornet, göra det som alla förväntar sig av en, även om man själv inte är säker på att det känns rätt.

I samband med att Where she is at visas på Oslo Konsthall är Johanna Billing inbjuden att göra ett uppslag i Oslotidningen ”Morgonbladet”. Hon samtalar där med de personer som medverkar i filmen om vad som ska hända med badplatsen i framtiden. På 1930-talet byggdes hopptornet och en restaurang i modernistisk stil, och byggnaderna håller nu håller på att förfalla. En debatt pågår om badplatsens framtid, eftersom kommunen inte visat något intresse för att rusta upp arkitekturen.

Mer om utställningen