MMP: Lisbeth Bik & Jos van der Pol

30.11 2000 – 28.1 2001

I sina konstverk iscensätter Liesbeth Bik och Jos van der Pol situationer av rumslig karaktär där människor kan mötas för att utbyta tankar och ideer. ”The Kitchen Piece”, utfört i samarbete med konstnären Peter Fillingham, är en spegelbild av Jos van der Pols kök, byggt i full skala och inkluderat som fungerande kök i ett par utställningar, bl a på Stedelijk Museum i Amsterdam. Ett privat rum blev på så sätt offentligt men behöll samtidigt sin samtalsstimulerande intimitet.

Ett annat av deras rumsliga faksimil är ”The Bookshop Piece” som utfördes 1996 på det traditionellt inrättade Museum Boijmans van Beuningen i Rotterdam, en stad utan bra konst- och teoribokhandel. I den sal där museet tidigare hade sin museishop placerade konstnärerna en slags minimalistisk skulptur som vid närmare granskning visade sig vara en exakt kopia av en av världens mest välsorterade konst- och teoribokhandlar, nämligen ICAs lilla kompakta bokshop i London. Utbudet var exakt detsamma som Londonbokhandelns och som museibesökare kunde man handla som i en vanlig affär. I ”The Bookshop Piece” arrangerades dessutom bokreleaser och presentationer.

Viljan att erbjuda möjligheter som annars saknas manifesteras även i ”REST”. Det är ett initiativ av Liesbeth Bik, Jos van der Pol och två andra konstnärer från Rotterdam. De bjuder in människor som de finner intressanta att tillbringa en tid i deras ateljé. Inbjudan är öppen och de kan t ex fördjupa sig i något som de annars inte har tid med, för att undersöka och stimulera sina egna drivkrafter. En möjlighet att stanna upp, kontemplera och diskutera. Bland de inbjudna finns bl a en biolog, en curator och en filosof.

För Moderna Museet Projekt gör Liesbeth Bik och Jos van der Pol ett nytt verk någonstans i Stockholm samt använder Prästgården. Detta sker i samarbete med Statens Konstråd. I samband med varje Moderna Museet Projekt publiceras en dokumenterande katalog som finns tillgänglig kort efter öppningen.

Utställningskommissarie: Maria Lind

Mer om utställningen