© Regina Möller

MMP: Regina Möller

1.12 2000 – 1.2 2001

Stockholm

Den 7 december 2001 släpps nummer fyra av tidningen Regina i Stockholm, som konstnären Regina Möllers Moderna Museet Projekt. Regina är en blandning av damtidning och livsstilsmagasin, men med den skillnaden att konstnären inte accepterar masskulturens defintion av vad som är viktigt och intressant. I regina har allt udd, ofta av feministiskt slag, och den utgår från konstnärens egna intressen. Förutom att den bär hennes namn pryder hon alltid omslaget, synbart äldre för varje nummer.

Utställningskommissarie: Maria Lind

Varje nummer av Regina relaterar till den kontext där det publiceras. Sverigenumret har rubriken ”her-stories” och tar sin utgångspunkt i hur olika generationer kvinnor lever och arbetar, sett ur konstnärens tyska ”utanförperspektiv”. Cecilia Garme skriver om hur kvinnorna bakom Mah Jong klädde en revolution och vad som hänt med visionerna idag. Bric-a-Brac, som designar kläder för såväl kvinnor som män, presenteras i text och bild, liksom den svensk-turkiska designern Senem Yazans androgyna och textilmedvetna kollektioner. Pernilla Josefsson samtalar om förlossningar med tre systrar som nyligen fött barn på tre olika sätt. I ett annat samtal diskuterar tre svenska tjejer , två svenska och en invandrare, med sin lärare om hur det är att vara ung kvinna i Sverige idag och om sin syn på undervisningen i kvinnofrågor och könspolitik på gymnasiet. Regina har även träffat Hans Ytterberg, chef för det nyinrättade HomO för sexuell orientering, den HIV-smittade mamman Birgitta, matstylisten Tina Hellberg och såpaförfattaren Michael Hancock. Under rubriken resor kan man stifta bekantskap med den karismatiska och vittberesta 84-åriga Maj Grönqvist som nyligen skrivit C-uppsats i etnologi om Eriksdalsområdet i Stockholm och som definitivt inte slutat resa.

Regina Möllers arbeten reflekterar och utmanar inte bara konstens traditionella uttryckssätt utan även hur den skapas och presenteras. För henne fungerar konstinstitutionerna både som produktionsplatser och distributionskanaler. I fallet med tidningen regina, vars första nummer gavs ut 1994, sprids konstverket i tusentals exemplar i Sverige och utomlands och hamnar i folks väskor, på deras nattduksbord och i tidskriftsamlare. I Sverige kommer den under december och januari att genom Presstop finnas tillgänglig i 12 olika tidningsbutiker runtom i landet. Utöver detta kommer den att finnas på ett tiotal konstinstitutioner, spridda mellan Luleå i norr och Malmö i söder.

Regina Möller är intresserad av de komplexa sambanden mellan å ena sidan informations- och kommunikationsstrukturer och å andra sidan individens handlingsutrymme. Vad är ”naturligt” i våra vanor och uppträdanden? Hon tar fasta på de kvinnligt kodade och dominerade delarna av livet, t ex hemmet, kläder, sömnad, återanvändning och kontorsarbete. Sedan början av 90-talet har hon kritiskt undersökt hur i synnerhet kläder fungerar som identifikationsmodeller. Inom ramen för sitt märke ”Embodiment” har hon bl a skapat en kollektion av egna, alternativa, kläder som består av omsydda andrahandsplagg . Hon har även producerat modereportage med dessa kläder men i ovanliga miljöer där paralleller dras mellan krukväxters och kvinnors förmodade ”naturlighet”. Identitet är en av de centrala frågorna i hennes konstnärskap och hon har särskilt fokuserat på vilken roll biografi, faktisk och fiktiv, spelar i formandet av våra jag.

Regina Möller är född 1962 i München. Hon bor och arbetar i Berlin.

Bilder

© Regina Möller

Mer om utställningen