Moderna Museet c/o Dunkers Kulturhus

Ögonvittne

22.9 2006 – 7.1 2007

Dunkers Kulturhus har i samverkan med Moderna Museet gjort ett urval på ca 200 fotografier ur museets omfattande fotografisamling.

Tyngdpunkten ligger på den äldre delen av samlingen, med huvudvikt på det antropologiska, dokumentära och politiska bildmaterialet. Utställningen kommer att användas som plattform för ett pedagogiskt arbete kring fotografimediets konstnärliga och tekniska potential idag.

Dunkers Kulturhus gör en omfattande katalog till utställningen, med texter av Anna Tellgren, intendent, Moderna Museet, Kirse Junge-Stevnsborg, konstintendent, Dunkers Kulturhus, Magnus Jensner, 1:e Konstintendent, Dunkers Kulturhus, Charlotte Bydler, konsthistoriker, Astrid La Cour, fotohistoriker, Jonas Hansson, forskare idé- och lärdomshistoria, Lunds universitet, Jonas Ekeberg, Preus Museum, Horten, Håkan Petersson, konservator, Moderna Museet.