Moderna Museet c/o Enkehuset

Västafrikanskt porträttfotografi

14.9 2002 – 6.10 2002

Tre fotografer från Västafrika, tre generationers fotograferande. De arbetar utifrån olika perspektiv, tar olika vägar för att fånga ögonblick av frihet, lättsinne, skönhet och förhöjd livskänsla. Seydou Keïta, Malick Sidibé och Samuel Fosso ställer tillsammans ut ett halvt sekels fotografier. De har blivit kända för en bredare publik först på senare tid och visas nu för första gången i Sverige. Möt dem på galleri Enkehuset, Norrtullsgatan 45

Seydou Keïta (1923 – 2001) var en av fotografins pionjärer i Mali då han öppnade sin ateljé i Bamako 1949. Före 1950-talet var ateljéfotografering något av ett privilegium för den vita klassen i de afrikanska staterna. I de unga fria nationerna blev det ett uttryck för ett nyvunnet självförtroende att låta sig fotograferas. Hos Keïta blev kunden kung och hans fåfänga lag. Eleganta kläder, klassiska poser och statusladdade accessoarer kännetecknar Keïtas fotografier i traditionell studiomiljö. Bilderna utstrålar ett upphöjt lugn.

Även om han också hade en studio från 1962, sökte sig Malick Sidibé (född i Mali 1936) snarare ut ur den för att fånga den nya tidsandan ute på gatan. Här blandas den unga generationens hoppfullhet i den fria nationen med den världsomfattande nyfödda ungdomskulturens heta intresse för mode och populärmusik. Det är ett levande vittnesbörd om några år under vilka afrikanerna trodde att allt var möjligt. Sidibés bilder saknar sällan rörelse och de avbildade, ofta unga, människorna utstrålar en ”coolhet”, starkt besläktad med berömda västerländska fotografer som David Bailey eller Irving Penn.

Endast 13 år gammal började Samuel Fosso (född i Kamerun, 1962) som lärling i en studio och några år senare öppnade han eget. Redan som sextonåring började han att ägna sig åt självporträtt. I början tycks självporträtten fungera som ett nästan kokett utforskande av den egna identiteten för att på senare år glida över till ett användande av den egna kroppen som råmaterial för en mer djupgående undersökning av mänsklighetens sårbarhet; smärtsam, utlämnande och mångtydig.

Ansvarig intendent: Magnus af Petersens

Utställningen görs med stöd av Svenska Institutet.

I samband med utställningen ger Raster förlag ut en rikt illustrerad bok om de tre konstnärerna.

Mer om utställningen