Morris Men

Tala Madani, Morris Men, 2012 © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. Foto: Prallan Allsten

Moment – Tala Madani

Rip Image

25.5 2013 – 27.10 2013

Stockholm

Tala Madani, född 1981, arbetar med måleri och animation. I sitt arbete diskuterar Tala Madani politiska ämnen som inkluderar maktstrukturer, maskulinitet och gruppdynamik. En kontrast, mellan humor och allvar, lek och hård verklighet är återkommande i Madanis konstnärskap när hon målar upp ritualliknande, ofta absurda situationer som pendlar mellan figuration och abstraktion.

I Madanis, till formatet, små målningar bjuds betraktaren in att bevista förhållanden där maktrelationer och maskulina roller ställs på ända. Män interagerar på ett sätt

som får vårt skratt att övergå i eftertänksamhet. Komplexa strukturer och lager av känslor adderas till varandra så att givna utgångar faller bort. Tala Madanis större målningar återger ofta en större grupp människor, en abstrakt grupp där den enskilda individen till viss del går förlorad.

Tala Madani är född i Teheran, Iran, 1981 och flyttade som som 14-åring till USA tillsammans med med sin mor. Hon tog sin magisterexamen i måleri 2006 vid Yale University School of Art i New Haven, USA. Efter vistelser i bland annat Amsterdam och New York är Madani idag bosatt och verksam i Los Angeles. Madani var förra året nominerad till Future Generation Art Prize 2012 – ett av världens största konstpris.

Tala Madani har tidigare deltagit i uppmärksammade grupputställningar som ”Speech Matters” (2011) i den danska paviljongen på Venedigbiennalen, ”Greater New York” (2010) på P.S. 1 MoMA, New York och ”The Generational: Younger than Jesus” (2009) på The New Museum i New York. 2011 hade hon en separatutställning på Stedelijk Museum Bureau i Amsterdam.

– Tala Madani diskuterar och kommenterar oerhört viktiga och aktuella ämnen idag. Genom att blottlägga begär och normer får hon oss att inte bara betrakta samhället i stort, utan även att ifrågasätta våra egna värderingar. På så sätt är hennes arbete dubbelt drabbande, och hon gör det effektivt genom att bland annat använda sig av humor och satir i sitt bildspråk, säger Andreas Nilsson, co-curator för utställningen.

Tala Madani porträttfoto
Tala Madani. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Separatutställningar (i urval)

Tala Madani, Stedelijk Museum Bureau, Amsterdam, 2011; Pictograms, Lombard–Freid Projects, New York, 2010; Dazzle Men, Pilar Corrias gallery, London, 2009; ASS•AS•SIN: hashish anyone?, Lombard–Freid Projects, New York, 2008.

Grupputställningar (i urval)

UNREST: Revolt against Reason, apexart, New York, 2012; Speech Matters,Danska paviljongen på 54th International Art Exhibition, Venedigbiennalen, 2011; Between my Head and my Hand, There is Always the Face of Death, Portland Institute for Contemporary Art, Portland, 2011; The Future of Tradition – The Tradition of Future 100 Years After the Exhibition ‘Masterpieces of Muhammadan Art’ in Munich, Haus der Kunst, München, 2010; Liverpool Biennial, Liverpool, 2010; The Symbolic Efficiency of the Frame, 4th Tirana International Contemporary Art Biennial, Tirana, 2009; La Maison Jaune: Works on Paper, Patricia Low Contemporary, Gstaad, 2008.

6 SEPTEMBER 2013 KL 17-19: Moderna och antimoderna mansroller. Föreläsning och diskussion i Espressobaren.

Curatorer: Joa Ljungberg och Andreas Nilsson

Bilder

Tala Madani
Ding Boom!, 2012
© Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. Private Collection
Tala Madani
Projector, 2011
© Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. Private Collection
Tala Madani
Dirt, 2011
© Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London
Tala Madani
Everyone Wants to be Chinese, 2008
© Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. Private Collection