90 minuter 90-tal

I samband med utställningen Organising Freedom kommer den just nu färdigställda filmen 90 minuter 90-tal att visas för första gången i Stockholm. Dessa visningar sker i Moderna Museets Auditorium lördagarna den 11e och 18e mars kl 15.00.

Detta är både en manifestation av svenskt filmskapande och en annorlunda sorts långfilm – en stafettfilm. Projektet initierades av Göteborgs Film Festival och producerades i samarbete med Svenska Filminstitutet och SVT Göteborg. 90 minuter 90-tal har gjorts för att år från år spegla förändringarna under 90-talet. Varje år har en svensk regissör fått uppdraget att göra ytterligare ungefär 10 minuter av filmen. Som en stafettlöpare som lämnar över pinnen för nästa sträcka. Hela filmen är nu färdig. Världspremiären för varje års allt längre film har hållits på filmfestivalerna i Rotterdam och Göteborg.

Den första delen av filmen gjordes av Roy Andersson 1991 med hans Härlig är jorden. Hans pessimistiska filmiska och kompromisslösa bild av Sverige har rönt stor uppmärksamhet utomlands. Agneta Fagerström-Olsson följde upp med Vi ses i Krakow. Björn Runge levererade En dag på stranden. Sedan kom turen till Gunnel Lindblom som gjorde Betraktelse. 1995 nådde filmstafetten halvvägs med Lisa Ohlins Happy Days och 1996 gjorde Hans Alfredsson Älvakungen dyker upp. 1997 var det dags för Eva Bergman som regisserade Sven. 1998 hade turen kommit till Reza Parsa med Den 8:e sången. 1999 gjorde Rolf Börjlind Fatimas tredje hemlighet. Den som nu avrundar och avslutar stafettfilmen är Daniel Alfredsson med 10:10.

Produktion:
Vildhundarna HB for Göteborg Film Festival,
The Swedish Film Institute
and SVT Göteborg

Speltid:
Del 1-9: 105 minuter
Del 10: 14 minuter


Mer om utställningen